Ustawienia

Social Media

SA zmienił wyrok SOKiK

12351.jpg

Wyrok w sprawie dotyczącej analizy rynku świadczenia usługi zakańczania krótkich wiadomości tekstowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej.

 

W dniu 2 czerwca 2016 r. Sąd Apelacyjny w Warszawie po rozpoznaniu apelacji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz spółki pod firmą T-Mobile Polska S.A. od wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z dnia 25 lutego 2013 r., sygn. akt XVII AmT 18/11, opublikował wyrok w sprawie dotyczącej analizy rynku świadczenia usługi zakańczania krótkich wiadomości tekstowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej (sieci telefonii komórkowej) spółki pod firmą Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (obecnie T-Mobile Poland S.A.), znaczącej pozycji rynkowej na analizowanym rynku oraz nałożenia obowiązków regulacyjnych.



Wyrok zapadł w następujących okolicznościach:



Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej w dniu 14 grudnia 2010 r. wydał decyzję nr DART-SMP-6040-11/10(40) w sprawie wyznaczenia Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) jako przedsiębiorcy telekomunikacyjnego o znaczącej pozycji rynkowej na rynku świadczenia usługi zakańczania krótkich wiadomości tekstowych


w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (obecnie


T-Mobile Polska S.A.) i nałożenia obowiązków regulacyjnych.



Na podstawie tej decyzji na Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) w punkcie IV decyzji został nałożony między innymi obowiązek regulacyjny polegający na uwzględnianiu uzasadnionych wniosków przedsiębiorców telekomunikacyjnych o zapewnienie im dostępu telekomunikacyjnego, w tym użytkowania elementów sieci oraz udogodnień towarzyszących, w celu świadczenia usługi zakańczania krótkich wiadomości tekstowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej PTC polegający w szczególności na:


•    zapewnieniu określonych elementów sieci telekomunikacyjnej, w tym linii i łączy, niezbędnych do zapewnienia dostępu do sieci;


•    przyznawaniu dostępu do interfejsów, protokołów lub innych kluczowych technologii niezbędnych dla interoperacyjności usług, w tym usług sieci wirtualnych;


•    zapewnieniu infrastruktury telekomunikacyjnej, kolokacji oraz innych form wspólnego korzystania z budynków;


•    zapewnieniu funkcji sieci niezbędnych do zapewnienia pełnej interoperacyjności usług, w tym świadczenia usług w sieciach inteligentnych;


•    zapewnieniu połączenia sieci lub urządzeń telekomunikacyjnych oraz udogodnień z nimi związanych;


•    prowadzeniu negocjacji w sprawie dostępu telekomunikacyjnego w dobrej wierze oraz utrzymywaniu uprzednio ustanowionego dostępu telekomunikacyjnego do określonych sieci telekomunikacyjnych, urządzeń lub udogodnień towarzyszących;


•    uwzględnianiu uzasadnionych wniosków o dostęp telekomunikacyjny poprzez interfejs systemu informatycznego,


•    jak również obowiązek polegający na ustalaniu opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w oparciu o ponoszone koszty przez Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.).



Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w dniu 25 lutego 2013 r., po rozpoznaniu odwołania Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) od powyżej wskazanej decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, wydał wyrok (sygn. akt XVII AmT 18/11), mocą którego zmienił zaskarżoną decyzję w punkcie IV w ten sposób, że skreślił słowa „w tym usług sieci wirtualnych” i „w tym świadczenia usług w sieciach wirtualnych” oraz oddalił odwołanie Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) w pozostałej części.



Apelację od tego wyroku złożyli Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej oraz Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.).



Sąd Apelacyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 26 marca 2014 r., sygn. akt VI ACa 1157/13:


I. zmienił zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w ten sposób, że uchylił decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 14 grudnia 2010 r. nr DART-SMP-6040-11/10(40),


II. oddalił w całości apelację Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej.



Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej złożył skargę kasacyjną od tego wyroku.


Po rozpoznaniu skargi kasacyjnej Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej Sąd Najwyższy wyrokiem z dnia 13 stycznia 2016 r., sygn. akt III SK 8/15, uchylił zaskarżony wyrok Sądu Apelacyjnego w Warszawie z dnia 26 marca 2016 r., sygn.. akt VI ACa 1157/13, i przekazał sprawę temu sadowi do ponownego rozpoznania.



Po ponownym rozpoznaniu sprawy Sąd Apelacyjny w Warszawie:


I.    zmienił zaskarżony wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów częściowo w ten sposób, że


1.    zmienił zaskarżoną decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 14 grudnia 2010 r. nr DART-SMP-6040-11/10(40) w punkcie IV w ten sposób, że skreślił słowa „w szczególności” i słowa „oraz innych form wspólnego korzystania z budynków”,


2.    oddalił odwołanie Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) w pozostałym zakresie,


II.    oddalił apelację Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) w pozostałej części.




W ustnych motywach uzasadnienia Sąd Apelacyjny w Warszawie wskazał, że Sąd Najwyższy w wyroku z dnia 13 stycznia 2016 r., sygn. akt III SK 8/15, uznał, że analizowany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej rynek został wyznaczony prawidłowo. Brak jest zatem podstaw do uchylenia zaskarżonej decyzji. Sąd Najwyższy wskazał ponadto, że w postępowaniu odwoławczym przedsiębiorca kontestujący prawidłowość wyznaczenia rynku właściwego, obok stosownej argumentacji prawnej istotnej dla weryfikacji poprawności zastosowania definicji rynku właściwego, musi przedstawić odpowiednie dane wyjściowe uprawniające konkluzje prawne, jakie wyciąga na ich podstawie zarzucając wadliwe wyznaczenie rynku właściwego.



Jak zaznaczył Sąd Apelacyjny w Warszawie w ustnych motywach uzasadnienia Sąd Apelacyjny związany jest wskazaniami Sadu Najwyższego w niniejszej sprawie.



Dokonując zatem oceny nałożonych przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej na Polską Telefonię Cyfrową Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) obowiązków rynkowych Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał, że obowiązek dotyczący zapewnienia dostępu telekomunikacyjnego nałożony decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej jest adekwatny i proporcjonalny do stwierdzonych na analizowanym rynku problemów. Sąd Apelacyjny w Warszawie uznał jedynie, że obowiązek ten został sformułowany nieprecyzyjnie, stąd zmiany dokonane w zaskarżonym wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.



Jeśli zaś chodzi o obowiązek polegający na ustalaniu opłat z tytułu dostępu telekomunikacyjnego w oparciu o ponoszone koszty Sąd Apelacyjny w Warszawie wskazał, że Polska Telefonia Cyfrowa Sp. z o.o. (obecnie T-Mobile Polska S.A.) nie przedstawiła dowodów co do tego, że stawki za zakańczanie krótkich wiadomości tekstowych w sieci tego podmiotu powinny być ustalane w oparciu o inne zasady. Brak było zatem podstaw, aby dokonywać modyfikacji tego obowiązku.



Uzasadniając zmianę wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie Sadu Ochrony Konkurencji i Konsumentów Sąd Apelacyjny w Warszawie wskazał także, że Sąd I instancji nie uzasadnił swego rozstrzygnięcia w zakresie zmian dokonanych w zaskarżonej decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej, stąd też zmiana dokonana przez ten Sąd, w kontekście argumentacji przedstawianej przez  Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w toku postępowania, nie zasługiwała na akceptację.



Wyrok jest prawomocny.
Sygn. akt VI ACa 433/16


Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Włodarczyk) / (2016-06-02)
Udostępnienie informacji: (Monika Radecka) / (2016-06-02 14:34)
Ostatnia zmiana: (Monika Radecka) / (2016-06-02 14:33)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Włodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:24