Ustawienia

Social Media

SN oddalił skargę kasacyjną PTK

Wyrok w sprawie nałożenia na PTK Centertel kary 340 tys. zł za wykorzystywanie częstotliwości bez wymaganych pozwoleń radiowych.

 

W dniu 14 lutego 2012 r. przed Sądem Najwyższym odbyła się rozprawa ze skargi kasacyjnej Polskiej Telefonii Komórkowej Centertel Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie (dalej „PTK") od wyroku Sądu Apelacyjnego z 27 stycznia 2011 r. sygn. akt VI ACa 808/10. Wyrokiem tym Sąd Apelacyjny oddalił apelację PTK od wyroku Sądu Okręgowego Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów z 5 stycznia 2010 r. sygn. akt AmT 72/09 oddalającego odwołanie PTK od decyzji Prezesa UKE z dnia 10 listopada 2008 r. DKE-WPP-029-13/08(20) w sprawie nałożenia na PTK Centertel kary 340 000 zł za wykorzystywanie częstotliwości bez wymaganych pozwoleń radiowych.

Sąd Najwyższy oddalił skargę kasacyjną PTK.

W ustnych motywach rozstrzygnięcia Sąd Najwyższy odniósł się do zarzutu podniesionego w skardze kasacyjnej PTK, iż Sąd Apelacyjny niesłusznie uznał, że Prezes UKE mógł nałożyć na PTK karę w oparciu o przepis art. 209 ust. 1 pkt 9 Prawa telekomunikacyjnego (dalej „Pt"), zgodnie z którym wykorzystywanie częstotliwości, numeracji lub zasobów orbitalnych bez posiadania do tego uprawnień lub niezgodnie z tymi uprawnieniami, podlega karze pieniężnej. Zdaniem PTK bowiem Prezes UKE nie był uprawniony do nałożenia na spółkę kary pieniężnej na podstawie wyżej wskazanego przepisu po przeprowadzeniu wcześniej postępowania kontrolnego, ale bez przeprowadzenia tzw. postępowania pokontrolnego, w tym wydania zaleceń pokontrolnych.

Odnosząc się do tego zarzutu, Sąd Najwyższy wskazał, iż w zakresie powyższego zagadnienia podziela pogląd Sądu Apelacyjnego wyrażony w zaskarżonym wyroku, iż art. 209 Pt stanowi samodzielną podstawę do nałożenia kary pieniężnej. Przepis ten, zdaniem Sądu Najwyższego, ma charakter materialnoprawny i stanowi podstawę do wszczęcia oddzielnego postępowania w sprawie ustalenia, czy doszło do konkretnego naruszenia. Prowadzone natomiast wcześnie przez Prezesa UKE postępowanie kontrolne stanowiło jedynie źródło informacji, które stało się podstawą do wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kary w oparciu o art. 209 Pt.

Odnosząc się do drugiej kwestii podnoszonej w skardze kasacyjnej, tzn. zagadnienia, czy Prezes UKE może nałożyć karę pieniężną na operatora telekomunikacyjnego za używanie urządzeń radiowych bez wymaganych pozwoleń w sytuacji, gdy w momencie wszczęcia postępowania w sprawie nałożenia kary operator już te pozwolenia uzyskał, Sąd Najwyższy wskazał, iż kary nakładane w oparciu o art. 209 Pt mają charakter prawnokarny. Zdaniem Sądu oznacza to, iż sam fakt zaistnienia naruszenia stanowi przesłankę do nałożenia kary, bez względu na to, czy naruszenie to zostało następnie usunięte.

Sygn. akt III SK 24/11

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Marta Wlodarczyk) / (2012-02-15)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2012-03-16 11:08)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2012-03-16 11:08)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Marta Wlodarczyk
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:21