SOKiK oddalił odwołanie Aero 2
07 maja 2015

W dniu 6 maja 2015 r. przed Sądem Okręgowym w Warszawie – Sądem Ochrony Konkurencji i Konsumentów ( dalej „SOKiK”) odbyła się rozprawa w sprawie z odwołania Aero 2 sp. z o.o. (dalej „Aero 2”) od decyzji Prezesa UKE z dnia 14 grudnia 2012 r. Nr DART-SMP-6040-4/12(34) (dalej „Decyzja”) określającej rynek właściwy jako rynek świadczenia usługi zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej (sieci telefonii komórkowej) Aero 2, ustalającej, iż na ww. rynku występuje przedsiębiorca telekomunikacyjny o znaczącej pozycji rynkowej, wyznaczającej Aero 2 jako przedsiębiorcę o znaczącej pozycji rynkowej na ww. rynku oraz nakładającej obowiązki regulacyjne, w tym obowiązek, o którym mowa w art. 44 Prawa telekomunikacyjnego, polegający na stosowaniu opłat za zakończenie połączenia w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Aero 2 w wysokości określonej w harmonogramie (tj. od 01.01.2013 r. do 30.06.2013 r. – 0,0826 zł/min., od 01.07.2013 r. – 0,0429 zł/min.).
SOKiK oddalił odwołanie Aero 2
.
W ustnych motywach wyroku SOKiK wskazał, iż odwołanie Aero 2 nie zasługuje na uwzględnienie. Odnosząc się do podniesionych przez Aero 2 zarzutów naruszenia przepisów Prawa telekomunikacyjnego poprzez błędne określenie rynku właściwego oraz problemów rynkowych z uwagi na to, że Aero 2 nie świadczy usług telefonii ruchomej na rzecz konsumentów, SOKiK stwierdził, że analiza oraz regulacja rynku właściwego ma charakter regulacji ex ante. Analiza i regulacja dokonywana przez Prezesa UKE oparta jest zatem na prognozowaniu, gdyż ma zapobiegać powstawaniu określonych, zidentyfikowanych problemów na rynku właściwym. W konsekwencji okoliczność, iż Aero 2 jest operatorem hurtowym i nie świadczy usług telefonii ruchomej na rzecz konsumentów, nie czyni Decyzji wadliwą. Aero 2 posiada bowiem niezbędne zasoby, aby taką działalność podjąć w każdej chwili.
Odnosząc się do wysokości opłat za zakończenie połączenia w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Aero 2, SOKiK wskazał, że zalecenie Komisji Europejskiej dotyczące tych opłat nie pozostawiają wątpliwości, co do tego, że przedmiotowe opłaty zasadniczo powinny być symetryczne. W tym zakresie SOKiK zwrócił uwagę na to, że na mocy decyzji Prezesa UKE opłaty za zakończenie połączenia we wszystkich ruchomych publicznych sieciach telefonicznych zostały określone w tej samej wysokości. Oznacza to, że określone Decyzją opłaty za zakończenie połączenia w ruchomej publicznej sieci telefonicznej Aero 2 nie są dla tego przedsiębiorcy dyskryminujące. Jednocześnie - zdaniem SOKiK - w przypadku Aero 2 nie zachodzą okoliczności, który uzasadniałby określenie na jej rzecz asymetrycznych opłat za zakończenia połączenia, w szczególności Aero 2 nie może być traktowany jako przedsiębiorca telekomunikacyjny, który dopiero wchodzi na rynek telekomunikacyjny i ma utrudniony dostęp do tego rynku. W tym zakresie SOKiK zauważył, że Aero 2 należy do silnie zakorzenionej na rynku telekomunikacyjnym grupy powiązanych ze sobą spółek, która obejmuje m. in. operatora zasiedziałego jakim jest Polkomtel sp. z o.o.
Szersze uzasadnienie zostanie przedstawione w pisemnym uzasadnieniu.
Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. Akt XVII AmT 71/13
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2015-05-07) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2015-05-07 09:40) |
| Ostatnia zmiana: | (Monika Lewińska) / (2015-05-07 09:38) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:23 |



