Ustawienia

Social Media

SOKiK oddalił odwołanie P4

12311.jpg

Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów oddalił odwołanie P4 od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie określenia rynku właściwego jako rynku zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej P4, ustalenia, że na rynku tym P4 posiada znaczącą pozycję rynkową oraz nałożenia obowiązków regulacyjnych.

 

W dniu 3 marca 2015 r. Sąd Okręgowy w Warszawie XVII Wydział Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (dalej „SOKiK”) opublikował wyrok w sprawie z odwołania P4 sp. z o.o. (dalej „P4”) z siedzibą w Warszawie od decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej (dalej „Prezes UKE”) z dnia 14 grudnia 2012 r. nr DART-SMP-6040-10/11(49) w sprawie określenia rynku właściwego jako rynku zakańczania połączeń głosowych w ruchomej publicznej sieci telefonicznej P4, ustalenia, że na rynku tym P4 posiada znaczącą pozycję rynkową oraz nałożenia obowiązków regulacyjnych.



SOKiK oddalił odwołanie.

W ustnych motywach uzasadnienia SOKiK wskazał, że decyzja Prezesa UKE jest prawidłowa a odwołanie nie zasługiwało na uwzględnienie.


Decyzja została wydana po prawidłowo przeprowadzonej analizie wyznaczonego rynku właściwego i potwierdziła znaczącą pozycję P4 na tym rynku, a także uzasadniała nałożenie wskazanych w decyzji obowiązków regulacyjnych, w szczególności obowiązku kosztowego, o którym mowa w art. 44 ustawy - Prawo telekomunikacyjne.


Zdaniem SOKiK występowały przesłanki do zmiany obowiązków kosztowych. Wynikało to między innymi ze zmiany podejścia Komisji Europejskiej do ustalania wysokości stawek za zakańczanie połączeń, czemu Komisja dała wyraz w Zaleceniu wydanym w 2009 r. Zgodnie z Zaleceniem stawki te miały być ustalane w oparciu o opracowany przez krajowe organy regulacyjne model efektywnego operatora i być symetryczne.


SOKiK zaznaczył, że P4 nie kwestionowała wskazanej przez Prezesa UKE pozycji rynkowej. Kwestionowała jednak zniesienie asymetrii. Zgodnie jednak z Zaleceniem Komisji Europejskiej z 2009 r. asymetria była dopuszczalna w odniesieniu do nowo wchodzących na rynek operatorów (za którego P4 nie można uznać) oraz gdy obiektywnie ustalone koszty operatora są wyższe niż te, które wynikają ze stosowania kosztowego modelu efektywnego operatora, co nie zostało przez P4 wykazane.


Ponadto, zdaniem SOKiK, dalsze utrzymywanie asymetrii na rzecz P4 godziłoby w interesy użytkowników końcowych innych operatorów telefonii ruchomej, którzy byliby obciążani wyższymi stawkami detalicznymi za połączenia do sieci P4.


SOKiK nie podzielił argumentacji P4, że zniesienie asymetrii godzi w prawa nabyte spółki. SOKiK podkreślił, że Prezes UKE przeprowadza okresowy przegląd stanu pozycji rynkowej przedsiębiorców telekomunikacyjnych i ma prawo dokonać zmiany nałożonych obowiązków regulacyjnych w razie stwierdzenia zmiany warunków rynkowych, co miało miejsce w niniejszej sprawie. SOKiK zaznaczył przy tym, że nie doszło do dyskryminacji P4, gdyż analogiczne obowiązki zostały nałożone w tym samym czasie na pozostałych operatorów telefonii ruchomej.



Wyrok nie jest prawomocny.



Sygn. akt XVII AmT 68/13

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Magdalena Głowicka) / (2015-03-04)
Udostępnienie informacji: (Sebastian Szeleszczuk) / (2015-03-04 10:48)
Ostatnia zmiana: (Sebastian Szeleszczuk) / (2015-03-04 10:48)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Magdalena Głowicka
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:24