Ustawienia

Social Media

Stan prac w ramach Memorandum o jakości

11015.jpg

Powołane przez Sygnatariuszy Memorandum grupy robocze aktualnie pracują nad określeniem wspólnych dla wszystkich operatorów wskaźników jakości, m.in. skuteczności połączeń i jakości głosu podczas rozmowy telefonicznej, średniego czasu oczekiwania na połączenie z biurem obsługi, jak również wskaźnikiem reklamacji poprawności faktur.


 

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej inicjując podpisanie

Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnym

kierował się przede wszystkim realizacją jednego z celów Strategii regulacyjnej, który przewiduje wzmocnienie pozycji konsumenta i zapewnienie mu wymaganego poziomu jakości usług.



26 października 2012 r. Memorandum o jakości podpisało 22 Sygnatariuszy, natomiast do 8 maja 2013 r. przystąpiło kolejnych 17 podmiotów. W sumie obecnie w tym porozumieniu uczestniczą Inicjator (Prezes UKE) oraz 39 Sygnatariuszy.



Przystępując do Memorandum o jakości usług Inicjator i Sygnatariusze zobowiązali się do prowadzenia wspólnych działań zmierzających do osiągnięcia celów wyznaczonych krajom członkowskim przez Komisję Europejską, tj.:


  • podnoszenie poziomu jakości usług telekomunikacyjnych;
  • udostępnienie użytkownikom publicznych sieci telekomunikacyjnych wiarygodnych, rzetelnych, porównywalnych, aktualnych oraz w pełni zrozumiałych dla każdego konsumenta informacji o jakości usług telekomunikacyjnych;
  • zwiększenie poziomu świadomości użytkowników w zakresie technicznych możliwości oraz ograniczeń w realizacji usług telekomunikacyjnych;
  • zunifikowanie wymagań dotyczących jakości usług oraz zapewnienie jasnych i zrozumiałych reguł działania na rynku telekomunikacyjnych;
  • zapewnienie przejrzystej i transparentnej informacji o warunkach świadczenia usług;
  • poprawę świadomości konsumentów w zakresie przysługujących im uprawnień wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących regulaminów, cenników i wymogów dot. jakości usług telekomunikacyjnych;
  • tworzenie przez Inicjatora – Prezesa UKE, przyjaznego dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych środowiska regulacyjnego promującego możliwość współregulacji rynku usług telekomunikacyjnych.

Wskaźniki jakości usług

Przedmiotem i celem Memorandum o jakości jest wspólne ustalenie, przez Inicjatora i Sygnatariuszy:


  • wykazu i definicji, wskaźników jakości usług, które będą publikowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
  • metodologii dokonywania obiektywnego pomiaru wskaźników jakości;
  • trybu oraz formy informowania o wskaźnikach jakości przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych (m.in. w ofertach, umowach, czy w inny dostępny powszechnie sposób).

W ramach realizacji postanowień Memorandum o jakości został powołany Zespół Roboczy, natomiast do prac merytorycznych powołano Grupy Robocze do spraw: wskaźników administracyjnych (GRA) oraz wskaźników technicznych (GRT), które pracują równolegle w gronie specjalistów UKE oraz osób wytypowanych przez Sygnatariuszy.



W toku prac Memorandum uznano, że opracowanie każdego wskaźnika dostępności i jakości usług telekomunikacyjnych polegać będzie na precyzyjnym określeniu następujących cech:


  • nazwa wskaźnika,
  • wykaz technicznych dokumentów odniesienia,
  • definicja wskaźnika,
  • miara wskaźnika,
  • metody pomiarowe i statystyki,
  • warunki środowiskowe (scenariusze badań),
  • kalkulacje wyników,
  • oceny wyników,
  • formy i tryb sprawozdawczości,
  • przechowywanie danych,
  • oszacowanie kosztów pozyskania wskaźnika.

Aktualnie Grupy Robocze pracują nad następującymi wskaźnikami:

Wskaźniki administracyjne
  • Wskaźnik reklamacji poprawności faktur (wskaźnik częściowo uzgodniony);
  • Średni czas oczekiwania na połączenie z personelem (częściowo uzgodniony).
Wskaźniki techniczne
  • Zasięg (nie był jeszcze przedmiotem pracy);

dla usługi głosowej:


  • Skuteczność połączeń (częściowo uzgodniony);
  • Wskaźnik jakości głosu  (częściowo uzgodniony);
  • Wskaźnik połączeń przerywanych (nie był jeszcze przedmiotem pracy);

dla usługi dostępu do Internetu:


  • Prędkość transmisji danych (up/down) (nie był jeszcze przedmiotem pracy);
  • Opóźnienie(nie był jeszcze przedmiotem pracy);

dla usługi SMS:


  • Procent wiadomości dostarczanych w ciągu 10 s z populacji wszystkich wysłanych wiadomości (nie był jeszcze przedmiotem pracy).

Na prośbę Sygnatariuszy powołano dodatkową trzecią grupę roboczą do spraw organizacyjno - prawnych (GROP), która ma zajmować się opracowaniem zasad wykonywania wspólnych, zunifikowanych scenariuszy badań wskaźników poprzez określenie:


  • formy prawno - organizacyjnej, w tym zasad finansowania wspólnego przedsięwzięcia,
  • zasad prawnych wyłaniania i działania podmiotu wykonującego badania z uwzględnieniem:
    • analizy możliwości zarządzania całym przedsięwzięciem w zakresie przeprowadzania wspólnych badań przez jeden podmiot,
    • ryzyka dla operatorów związane z przyjęciem konkretnego rozwiązania w zakresie zarządzania i utrzymania przedsięwzięcia.

Podsumowując, przez ponad pół roku trwania prac w ramach Memorandum o jakości odbyło się: 7 spotkań Zespołu Roboczego; 7 spotkań Grupy Roboczej ds. wskaźników Administracyjnych (GRA); 6 spotkań Grupy Roboczej ds. wskaźników Technicznych (GRT); 3 spotkania Grupy Roboczej ds. Organizacyjno Prawnych; i dodatkowo 5 prezentacji firm, posiadających doświadczenie i narzędzia do monitorowania wskaźników dostępności i jakości usług telekomunikacyjnych (w tym usługi dostępu do Internetu).



Wszystkie propozycje materiału merytorycznego do poszczególnych wskaźników w zakresie nazwy, definicji, metodyk badania, obliczania oraz trybu i formy publikacji wskaźników są przygotowywane i na bieżąco umieszczane na

platformie informacyjnej o Memorandum

. Na tej platformie pracownicy UKE przedstawiają również wypracowane na posiedzeniach kwestie, materiały oraz dokumenty odniesienia, czy też przedmiotowe publikacje.



Należy jednak stwierdzić, że spośród wszystkich 39 Sygnatariuszy Memorandum o jakości jedynie kilku wykazuje się aktywnością w pracach merytorycznych i istotnym wkładem. Brak aktywności szerokiego grona Sygnatariuszy Memorandum, wpływa istotnie na tempo pracy, a tym samym na założony harmonogram, który przewidywał sfinalizowanie prac do końca 2013 r.



Metryka ze strony archiwalnej

Udostępnienie informacji: (Jacek Strzałkowski) / (2013-05-15 12:10)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzałkowski) / (2013-05-15 11:52)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzałkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:22