Stan prac w ramach Memorandum o jakości
15 maja 2013

Powołane przez Sygnatariuszy Memorandum grupy robocze aktualnie pracują nad określeniem wspólnych dla wszystkich operatorów wskaźników jakości, m.in. skuteczności połączeń i jakości głosu podczas rozmowy telefonicznej, średniego czasu oczekiwania na połączenie z biurem obsługi, jak również wskaźnikiem reklamacji poprawności faktur.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej inicjując podpisanie
Memorandum w sprawie współpracy na rzecz podnoszenia jakości usług dostępnych na rynku telekomunikacyjnymkierował się przede wszystkim realizacją jednego z celów Strategii regulacyjnej, który przewiduje wzmocnienie pozycji konsumenta i zapewnienie mu wymaganego poziomu jakości usług.
26 października 2012 r. Memorandum o jakości podpisało 22 Sygnatariuszy, natomiast do 8 maja 2013 r. przystąpiło kolejnych 17 podmiotów. W sumie obecnie w tym porozumieniu uczestniczą Inicjator (Prezes UKE) oraz 39 Sygnatariuszy.
Przystępując do Memorandum o jakości usług Inicjator i Sygnatariusze zobowiązali się do prowadzenia wspólnych działań zmierzających do osiągnięcia celów wyznaczonych krajom członkowskim przez Komisję Europejską, tj.:
- podnoszenie poziomu jakości usług telekomunikacyjnych;
- udostępnienie użytkownikom publicznych sieci telekomunikacyjnych wiarygodnych, rzetelnych, porównywalnych, aktualnych oraz w pełni zrozumiałych dla każdego konsumenta informacji o jakości usług telekomunikacyjnych;
- zwiększenie poziomu świadomości użytkowników w zakresie technicznych możliwości oraz ograniczeń w realizacji usług telekomunikacyjnych;
- zunifikowanie wymagań dotyczących jakości usług oraz zapewnienie jasnych i zrozumiałych reguł działania na rynku telekomunikacyjnych;
- zapewnienie przejrzystej i transparentnej informacji o warunkach świadczenia usług;
- poprawę świadomości konsumentów w zakresie przysługujących im uprawnień wynikających z obowiązujących przepisów dotyczących regulaminów, cenników i wymogów dot. jakości usług telekomunikacyjnych;
- tworzenie przez Inicjatora – Prezesa UKE, przyjaznego dla przedsiębiorców telekomunikacyjnych środowiska regulacyjnego promującego możliwość współregulacji rynku usług telekomunikacyjnych.
Wskaźniki jakości usług
Przedmiotem i celem Memorandum o jakości jest wspólne ustalenie, przez Inicjatora i Sygnatariuszy:
- wykazu i definicji, wskaźników jakości usług, które będą publikowane przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych;
- metodologii dokonywania obiektywnego pomiaru wskaźników jakości;
- trybu oraz formy informowania o wskaźnikach jakości przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych (m.in. w ofertach, umowach, czy w inny dostępny powszechnie sposób).
W ramach realizacji postanowień Memorandum o jakości został powołany Zespół Roboczy, natomiast do prac merytorycznych powołano Grupy Robocze do spraw: wskaźników administracyjnych (GRA) oraz wskaźników technicznych (GRT), które pracują równolegle w gronie specjalistów UKE oraz osób wytypowanych przez Sygnatariuszy.
W toku prac Memorandum uznano, że opracowanie każdego wskaźnika dostępności i jakości usług telekomunikacyjnych polegać będzie na precyzyjnym określeniu następujących cech:
- nazwa wskaźnika,
- wykaz technicznych dokumentów odniesienia,
- definicja wskaźnika,
- miara wskaźnika,
- metody pomiarowe i statystyki,
- warunki środowiskowe (scenariusze badań),
- kalkulacje wyników,
- oceny wyników,
- formy i tryb sprawozdawczości,
- przechowywanie danych,
- oszacowanie kosztów pozyskania wskaźnika.
Aktualnie Grupy Robocze pracują nad następującymi wskaźnikami:
Wskaźniki administracyjne
- Wskaźnik reklamacji poprawności faktur (wskaźnik częściowo uzgodniony);
- Średni czas oczekiwania na połączenie z personelem (częściowo uzgodniony).
- Zasięg (nie był jeszcze przedmiotem pracy);
dla usługi głosowej:
- Skuteczność połączeń (częściowo uzgodniony);
- Wskaźnik jakości głosu (częściowo uzgodniony);
- Wskaźnik połączeń przerywanych (nie był jeszcze przedmiotem pracy);
dla usługi dostępu do Internetu:
- Prędkość transmisji danych (up/down) (nie był jeszcze przedmiotem pracy);
- Opóźnienie(nie był jeszcze przedmiotem pracy);
dla usługi SMS:
- Procent wiadomości dostarczanych w ciągu 10 s z populacji wszystkich wysłanych wiadomości (nie był jeszcze przedmiotem pracy).
Na prośbę Sygnatariuszy powołano dodatkową trzecią grupę roboczą do spraw organizacyjno - prawnych (GROP), która ma zajmować się opracowaniem zasad wykonywania wspólnych, zunifikowanych scenariuszy badań wskaźników poprzez określenie:
- formy prawno - organizacyjnej, w tym zasad finansowania wspólnego przedsięwzięcia,
- zasad prawnych wyłaniania i działania podmiotu wykonującego badania z uwzględnieniem:
- analizy możliwości zarządzania całym przedsięwzięciem w zakresie przeprowadzania wspólnych badań przez jeden podmiot,
- ryzyka dla operatorów związane z przyjęciem konkretnego rozwiązania w zakresie zarządzania i utrzymania przedsięwzięcia.
Podsumowując, przez ponad pół roku trwania prac w ramach Memorandum o jakości odbyło się: 7 spotkań Zespołu Roboczego; 7 spotkań Grupy Roboczej ds. wskaźników Administracyjnych (GRA); 6 spotkań Grupy Roboczej ds. wskaźników Technicznych (GRT); 3 spotkania Grupy Roboczej ds. Organizacyjno Prawnych; i dodatkowo 5 prezentacji firm, posiadających doświadczenie i narzędzia do monitorowania wskaźników dostępności i jakości usług telekomunikacyjnych (w tym usługi dostępu do Internetu).
Wszystkie propozycje materiału merytorycznego do poszczególnych wskaźników w zakresie nazwy, definicji, metodyk badania, obliczania oraz trybu i formy publikacji wskaźników są przygotowywane i na bieżąco umieszczane na
platformie informacyjnej o Memorandum. Na tej platformie pracownicy UKE przedstawiają również wypracowane na posiedzeniach kwestie, materiały oraz dokumenty odniesienia, czy też przedmiotowe publikacje.
Należy jednak stwierdzić, że spośród wszystkich 39 Sygnatariuszy Memorandum o jakości jedynie kilku wykazuje się aktywnością w pracach merytorycznych i istotnym wkładem. Brak aktywności szerokiego grona Sygnatariuszy Memorandum, wpływa istotnie na tempo pracy, a tym samym na założony harmonogram, który przewidywał sfinalizowanie prac do końca 2013 r.
Metryka ze strony archiwalnej
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-05-15 12:10) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2013-05-15 11:52) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzałkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:22 |



