Ustawienia

Social Media

Stanowisko Prezesa UKE w sprawie wskaźników jakości usług telekomunikacyjnych

Prezes UKE prezentuje katalog wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych i trybu publikowania informacji o nich.

 

Kierując się intencją zapewnienia użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług telekomunikacyjnych (art. 1 ust. 2 pkt. 4 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Dz. U. 171, poz. 1800 z późn. zm. dalej zwaną Pt), oraz dla zapewnienia efektywnego i przejrzystego wykonywania obowiązku publikowania informacji o jakości (QoS) publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych, Prezes UKE przedstawia swoje kolejne stanowisko w sprawie katalogu wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych i trybu publikowania informacji o nich.

Proponowane wskaźniki przedstawione zostały w Załączniku.

Stanowisko jest niewiążącą propozycją, która ma służyć pomocą przedsiębiorcom telekomunikacyjnym przy wykonywaniu obowiązków ustawowych wynikających z:

  • art. 63 ust. 1 Pt, zgodnie z którym: „Dostawca publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych publikuje aktualne informacje o jakości tych usług",
  • art. 56 ust. 3 pkt 10 Pt, zgodnie z którym „Umowa o świadczenie publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych wymagająca formy pisemnej, ..., powinna określać w szczególności: ... dane dotyczące jakości usług"

Przedsiębiorcy telekomunikacyjni sygnalizowali potrzebę sformułowania takiego katalogu.

Proponowany katalog wskaźników ma na celu unifikację i przejrzystość publikowanych przez przedsiębiorców informacji o jakości świadczonych usług, co powinno umożliwić i pomóc konsumentom porównywanie ofert przedsiębiorców i właściwy ich wybór.

Publikowanie zunifikowanej i przejrzystej informacji o jakości usług powinno też wpłynąć na rozwój oferowanych na rynku usług telekomunikacyjnych i poprawę ich jakości poprzez tworzenie efektywnej konkurencji w tym zakresie.

Aktualne propozycje Prezesa UKE nawiązują do:

  • stanowiska Prezesa UKE w sprawie katalogu wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych z roku 2008,
  • wyników debaty przeprowadzonej w br. przez UKE dotyczącej przejrzystości umów oraz jakości świadczonych usług,
  • norm ETSI i zaleceń ITU.

Prezes UKE zaleca:

1. Stosowanie katalogu wskaźników jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych do:

  • tworzenia zunifikowanej, porównywalnej (przejrzystej dla konsumentów) informacji o wskaźnikach jakości usług,
  • określania odpowiednich warunków umów z klientami,
  • mierzenia przez dostawców usług telekomunikacyjnych wskazanych w katalogu, wskaźników jakości, a następnie publikowania informacji o nich zgodnie z art. 63 ust.1 Pt.

2.  Publikacja informacji o jakości publicznie dostępnych usług telekomunikacyjnych  powinna odbywać się nie rzadziej niż za każde półrocze oraz za każdy rok, poprzez:

  • publikowanie parametrów, o których mowa w Załączniku, za okres sprawozdawczy na stronach internetowych dostawców usług telekomunikacyjnych. Publikowane informacje powinny być czytelne dla konsumentów i łatwe do znalezienia,
  • podawanie takiej informacji w biurach obsługi klientów dostawców usług telekomunikacyjnych.

Prezes UKE przewiduje także publikację danych na stronie internetowej UKE po uprzedniej wyrywkowej weryfikacji rzetelności przekazanych informacji.

Prezes UKE przypomina ponadto, że chociaż katalog zaproponowanych wskaźników jakości usług nie jest obligatoryjny to jednak zgodnie z art. 63 ust. 1 Pt dostawcy mają obowiązek publikować aktualne informacje o jakości usług. 

 

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Anna Streżyńska) / (2011-09-22)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2011-10-21 15:01)
Ostatnia zmiana: (Anna Lewandowska) / (2011-10-21 15:01)

Pliki do pobrania

Pobierz wszystkie załączniki

Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Anna Streżyńska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:20