Stanowisko Prezesa UKE ws. szczegółowych metod przeprowadzania testów zawężania marży i zawężania ceny
20 lutego 2014

W dniu 14 stycznia 2014 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawił do konsultacji projekt „Stanowiska Prezesa UKE w sprawie szczegółowych metod przeprowadzania testów zawężania marży i zawężania ceny” (dalej „Stanowisko Testów MS/PS”) oraz jego dwóch załączników: „Kwestionariusza w sprawie danych do przeprowadzania Testów MS/PS w odniesieniu do usług detalicznych Orange Polska S.A.” oraz „Kwestionariusza alokacji kategorii kosztowych” (dalej „Kwestionariusze”).
Uwagi do konsultowanych projektów dokumentów można było składać do dnia 28 stycznia 2014 r.
W tym terminie stanowiska w ramach konsultacji przedstawiły następujące podmioty:
Przekazane Prezesowi UKE stanowiska zostały następnie poddane analizie, a ostatecznie przyjęte przez Prezesa UKE podejście zostało zawarte w Stanowisku Testów MS/PS.
W czasie konsultacji nie zostały zgłoszone uwagi dotyczące projektów Kwestionariuszy. Kwestionariusze zostały opublikowane na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej w dniu 18 lutego 2014 r.
Testy MS/PS
Zgodnie z decyzją Prezesa UKE z dnia 28 kwietnia 2011 r. (Decyzja SMP) OPL jest zobowiązana do świadczenia OA dostępu do usług hurtowych na niedyskryminacyjnych warunkach, w szczególności takich, które nie są gorsze niż warunki na których z tego dostępu korzysta część detaliczna OPL. Zgodnie z Decyzją SMP do narzędzi Prezesa UKE służących weryfikacji, czy warunek niedyskryminacji jest spełniony, należą, między innymi, testy zawężenia marży (Testy MS) oraz testy zawężenia ceny (Testy PS).
Testy MS oraz Testy PS mają na celu weryfikację, czy ceny oferowane abonentom detalicznym przez OPL nie powodują wystąpienia zjawiska zawężenia marży lub zawężenia ceny. Wystąpienie któregoś z tych zjawisk oznacza, że przy danym poziomie opłat hurtowych za usługi OPL oraz innych kosztach związanych ze świadczeniem usług detalicznych, które ponosi przedsiębiorca telekomunikacyjny, OA nie jest w stanie zaproponować swoim abonentom detalicznym usługi analogicznej do usługi wdrażanej przez OPL w cenie konkurencyjnej wobec oferty OPL. Wystąpienie zjawiska zawężenia marży lub zawężenia ceny jest szkodliwe dla rozwoju konkurencji na rynku usług detalicznych.
W ujęciu ogólnym procedury związane z przeprowadzaniem Testów MS i PS przedstawione są w obowiązującej Ofercie Ramowej OPL. Stanowisko Testów MS/PS zawiera informacje dotyczące szczegółowych procedur związanych z przeprowadzaniem Testów MS i PS, w szczególności opisuje procedurę zbierania danych na potrzeby Testów MS i PS oraz opisuje założenia przyjęte w samym modelu analitycznym wykorzystywanym do przeprowadzania Testów MS i PS. Natomiast Kwestionariusze zawierają informacje o zakresie danych, które operatorzy telekomunikacyjni przekazują Prezesowi UKE na potrzeby zasilenia narzędzi – modeli analitycznych Testów MS oraz Testów PS.
Rozpoczynając procedurę aktualizacji Stanowiska Testów MS/PS, Prezes UKE zaprosił przedstawicieli izb gospodarczych: KIGEiT, PIIT, PIKE oraz Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej na spotkania w celu omówienia propozycji zmian Kwestionariuszy. Spotkania odbyły się w dniach 4 oraz 5 grudnia 2013 r. i miały na celu poznanie opinii przedstawicieli rynku w zakresie proponowanych modyfikacji zakresu danych, które przekazywane są Prezesowi UKE w związku z procedurą przeprowadzania Testów MS i Testów PS. Jednocześnie Prezes UKE poprosił przedstawicieli izb gospodarczych biorących udział w spotkaniach o przedstawienie pisemnych stanowisk zawierających propozycje zmian Stanowiska Testów MS/PS oraz obu Kwestionariuszy.
Otrzymane stanowiska izb gospodarczych zostały poddane analizie i stanowiły podstawę do wprowadzenia zmian projektu Stanowiska Testów MS/PS oraz Kwestionariuszy, przedstawionych przez Prezesa UKE do konsultacji w dniu 14 stycznia 2014 r.
Do najważniejszych zmian dokonanych w Stanowisku Testów MS/PS należy zaliczyć ograniczenie przypadków w których zastosowanie ma Test PS do sytuacji w których nowa oferta detaliczna OPL powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w Usługach Regulowanych OPL, nieobjętych dotychczas ofertą ramową, dla których nie był dotychczas przeprowadzany Test PS. We wszystkich pozostałych przypadkach w odniesieniu do nowych ofert detalicznych OPL przeprowadzany jest Test MS. Oznacza to, że Test PS w odniesieniu do danej usługi hurtowej OPL może być przeprowadzony jedynie raz. Wprowadzenie takiej zmiany zapewni OPL większą elastyczność w planowaniu strategii marketingowej, gdyż procedury przeprowadzania Testu MS umożliwiają OPL złożenie do Prezesa UKE wniosku o przeprowadzenie tego testu ze znacznie mniejszym wyprzedzeniem w stosunku do planowanej daty wdrożenia usługi detalicznej, niż ma to miejsce w przypadku Testu PS. W efekcie OPL powinna mieć możliwość znacznie szybszego niż dotychczas reagowania na zmieniającą się sytuację na rynku usług detalicznych.
Ponadto do kluczowych zmian dokonanych w Stanowisku Testów MS/PS należy zaliczyć uwzględnienie w modelu analitycznym wykorzystywanym przy przeprowadzaniu Testów MS i PS dodatkowych założeń mających na celu wierniejsze zobrazowanie kosztów rzeczywiście ponoszonych przez OA w związku z korzystaniem z usług hurtowych OPL. Między innymi do kategorii kosztów po stronie operatorów alternatywnych dodane zostały koszty wynikające z dokonywania migracji abonentów usług detalicznych między różnymi opcjami usługi szerokopasmowego dostępu do sieci Internet, koszty związane z migracją z technologii ATM do technologii Ethernet oraz koszty ponoszone przez operatorów w związku ze zlecaniem usługi restartu portu lub usługi telediagnostyki.
Procedury opisane w Stanowisku Testów MS/PS obowiązują od dnia ich opublikowania na stronie internetowej UKE. Procedury zawarte w Stanowisku Testów MS/PS dotyczą wniosków o przeprowadzenie Testów MS i PS, które zostaną złożone po opublikowaniu procedur.
W poniżej opublikowanych plikach znajdują się: Stanowisko Testów MS/PS, uwzględniające wyniki zakończonych konsultacji, wraz z załącznikami. Ponadto publikujemy również otrzymane w ramach konsultacji stanowiska KIGEiT, PIIT, PIKE oraz Netii w wersji jawnej.
W tym terminie stanowiska w ramach konsultacji przedstawiły następujące podmioty:
- Krajowa Izba Gospodarcza Elektroniki i Telekomunikacji (dalej „KIGEiT”),
- Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji (dalej „PIIT”),
- Polska Izba Komunikacji Elektronicznej (dalej „PIKE”),
- Netia S.A. (dalej „Netia”).
Przekazane Prezesowi UKE stanowiska zostały następnie poddane analizie, a ostatecznie przyjęte przez Prezesa UKE podejście zostało zawarte w Stanowisku Testów MS/PS.
W czasie konsultacji nie zostały zgłoszone uwagi dotyczące projektów Kwestionariuszy. Kwestionariusze zostały opublikowane na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej w dniu 18 lutego 2014 r.
Testy MS/PS
Zgodnie z decyzją Prezesa UKE z dnia 28 kwietnia 2011 r. (Decyzja SMP) OPL jest zobowiązana do świadczenia OA dostępu do usług hurtowych na niedyskryminacyjnych warunkach, w szczególności takich, które nie są gorsze niż warunki na których z tego dostępu korzysta część detaliczna OPL. Zgodnie z Decyzją SMP do narzędzi Prezesa UKE służących weryfikacji, czy warunek niedyskryminacji jest spełniony, należą, między innymi, testy zawężenia marży (Testy MS) oraz testy zawężenia ceny (Testy PS).
Testy MS oraz Testy PS mają na celu weryfikację, czy ceny oferowane abonentom detalicznym przez OPL nie powodują wystąpienia zjawiska zawężenia marży lub zawężenia ceny. Wystąpienie któregoś z tych zjawisk oznacza, że przy danym poziomie opłat hurtowych za usługi OPL oraz innych kosztach związanych ze świadczeniem usług detalicznych, które ponosi przedsiębiorca telekomunikacyjny, OA nie jest w stanie zaproponować swoim abonentom detalicznym usługi analogicznej do usługi wdrażanej przez OPL w cenie konkurencyjnej wobec oferty OPL. Wystąpienie zjawiska zawężenia marży lub zawężenia ceny jest szkodliwe dla rozwoju konkurencji na rynku usług detalicznych.
W ujęciu ogólnym procedury związane z przeprowadzaniem Testów MS i PS przedstawione są w obowiązującej Ofercie Ramowej OPL. Stanowisko Testów MS/PS zawiera informacje dotyczące szczegółowych procedur związanych z przeprowadzaniem Testów MS i PS, w szczególności opisuje procedurę zbierania danych na potrzeby Testów MS i PS oraz opisuje założenia przyjęte w samym modelu analitycznym wykorzystywanym do przeprowadzania Testów MS i PS. Natomiast Kwestionariusze zawierają informacje o zakresie danych, które operatorzy telekomunikacyjni przekazują Prezesowi UKE na potrzeby zasilenia narzędzi – modeli analitycznych Testów MS oraz Testów PS.
Rozpoczynając procedurę aktualizacji Stanowiska Testów MS/PS, Prezes UKE zaprosił przedstawicieli izb gospodarczych: KIGEiT, PIIT, PIKE oraz Krajowej Izby Komunikacji Ethernetowej na spotkania w celu omówienia propozycji zmian Kwestionariuszy. Spotkania odbyły się w dniach 4 oraz 5 grudnia 2013 r. i miały na celu poznanie opinii przedstawicieli rynku w zakresie proponowanych modyfikacji zakresu danych, które przekazywane są Prezesowi UKE w związku z procedurą przeprowadzania Testów MS i Testów PS. Jednocześnie Prezes UKE poprosił przedstawicieli izb gospodarczych biorących udział w spotkaniach o przedstawienie pisemnych stanowisk zawierających propozycje zmian Stanowiska Testów MS/PS oraz obu Kwestionariuszy.
Otrzymane stanowiska izb gospodarczych zostały poddane analizie i stanowiły podstawę do wprowadzenia zmian projektu Stanowiska Testów MS/PS oraz Kwestionariuszy, przedstawionych przez Prezesa UKE do konsultacji w dniu 14 stycznia 2014 r.
Do najważniejszych zmian dokonanych w Stanowisku Testów MS/PS należy zaliczyć ograniczenie przypadków w których zastosowanie ma Test PS do sytuacji w których nowa oferta detaliczna OPL powinna znaleźć swoje odzwierciedlenie w Usługach Regulowanych OPL, nieobjętych dotychczas ofertą ramową, dla których nie był dotychczas przeprowadzany Test PS. We wszystkich pozostałych przypadkach w odniesieniu do nowych ofert detalicznych OPL przeprowadzany jest Test MS. Oznacza to, że Test PS w odniesieniu do danej usługi hurtowej OPL może być przeprowadzony jedynie raz. Wprowadzenie takiej zmiany zapewni OPL większą elastyczność w planowaniu strategii marketingowej, gdyż procedury przeprowadzania Testu MS umożliwiają OPL złożenie do Prezesa UKE wniosku o przeprowadzenie tego testu ze znacznie mniejszym wyprzedzeniem w stosunku do planowanej daty wdrożenia usługi detalicznej, niż ma to miejsce w przypadku Testu PS. W efekcie OPL powinna mieć możliwość znacznie szybszego niż dotychczas reagowania na zmieniającą się sytuację na rynku usług detalicznych.
Ponadto do kluczowych zmian dokonanych w Stanowisku Testów MS/PS należy zaliczyć uwzględnienie w modelu analitycznym wykorzystywanym przy przeprowadzaniu Testów MS i PS dodatkowych założeń mających na celu wierniejsze zobrazowanie kosztów rzeczywiście ponoszonych przez OA w związku z korzystaniem z usług hurtowych OPL. Między innymi do kategorii kosztów po stronie operatorów alternatywnych dodane zostały koszty wynikające z dokonywania migracji abonentów usług detalicznych między różnymi opcjami usługi szerokopasmowego dostępu do sieci Internet, koszty związane z migracją z technologii ATM do technologii Ethernet oraz koszty ponoszone przez operatorów w związku ze zlecaniem usługi restartu portu lub usługi telediagnostyki.
Procedury opisane w Stanowisku Testów MS/PS obowiązują od dnia ich opublikowania na stronie internetowej UKE. Procedury zawarte w Stanowisku Testów MS/PS dotyczą wniosków o przeprowadzenie Testów MS i PS, które zostaną złożone po opublikowaniu procedur.
W poniżej opublikowanych plikach znajdują się: Stanowisko Testów MS/PS, uwzględniające wyniki zakończonych konsultacji, wraz z załącznikami. Ponadto publikujemy również otrzymane w ramach konsultacji stanowiska KIGEiT, PIIT, PIKE oraz Netii w wersji jawnej.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Magdalena Gaj) / (2014-02-20) |
| Udostępnienie informacji: | (Monika Lewińska) / (2014-02-20 13:31) |
| Ostatnia zmiana: | (Piotr Jaszczuk) / (2014-06-30 09:55) |
Pliki do pobrania
Pobierz wszystkie załączniki Pobierz wszystkie załączniki w formacie .zip
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Magdalena Gaj |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:23 |



