UKE ponownie zbada rynek dostępu szerokopasmowego
30 sierpnia 2012
Wydane w dniu 27 sierpnia br. Zalecenie Komisji Europejskiej stanowi końcowy etap tzw. drugiej fazy notyfikacji, w toku której Prezes UKE dąży do przekonania Komisji Europejskiej do notyfikacji projektu decyzji dla rynku hurtowego dostępu szerokopasmowego (tzw. rynek 5).
Projekt decyzji Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej dotyczy hurtowego dostępu szerokopasmowego, dzięki któremu operatorzy alternatywni mogą świadczyć usługi internetowe swoim klientom. Hurtowy dostęp szerokopasmowy jest przydzielany na wyższym poziomie sieci niż „dostęp do infrastruktury sieciowej" (nazywany również „uwolnieniem dostępu do pętli") i pozwala operatorom alternatywnym na dostęp do większej części sieci operatora zasiedziałego (TP).
W trakcie rozmów w drugiej fazie notyfikacji wszystkie strony miały możliwość przedstawienia swoich argumentów i racji oraz wyjaśnienia istoty i zakresu zastrzeżeń Komisji. W rezultacie Komisja sformułowała ostateczne stanowisko w sprawie notyfikowanej decyzji wyrażone w Zaleceniu. Komisja wezwała w nim Prezesa UKE do wycofania notyfikowanego projektu decyzji dla rynku 5 lub wprowadzenia w nim stosownych zmian.
Postulaty Komisji Europejskiej
Oczekiwane przez Komisję zmiany to wprowadzenie obowiązku stosowania zasady orientacji kosztowej w odniesieniu do hurtowego dostępu do sieci szerokopasmowej Telekomunikacji Polskiej S.A. w technologii FTTH (fibre-to-the-home), czyli odcinka sieci światłowodowej doprowadzonego do lokalu użytkownika końcowego.
Alternatywnie zmiany w projekcie decyzji dla rynku 5 powinny obejmować następujące środki regulacyjne:
a) wzmocniony obowiązek przejrzystości w odniesieniu do FTTH, obejmujący szereg wyraźnie wskazanych KPI (kluczowych wskaźników efektywności - ang. Key Performance Indicators) oraz skuteczne mechanizmy ich egzekwowania i monitorowania (takie jak regularne audyty wewnętrzne i zewnętrzne), a także obowiązek publikowania KPI;
b) wymóg odtwarzania także w odniesieniu do produktów detalicznych opartych na sieci FTTH, oparty na teście TTM (proces służący przygotowaniu i wdrożeniu oferty hurtowej - ang. Time-to-Market);
c) obowiązek rozdzielności księgowej także w odniesieniu do produktów FTTH.
Ponadto Komisja wezwała Prezesa UKE do wprowadzenia bezwarunkowego obowiązku zapewnienia zorientowanego kosztowo dostępu do sieci światłowodowej na rynku 4 (usługi hurtowego dostępu do infrastruktury sieciowej, w tym uwolnienia lokalnej pętli abonenckiej) przy następnym przeglądzie tego rynku.
Stanowisko UKE
Prezes UKE podtrzymuje swoje wyjaśnienia przedstawione zarówno w projekcie decyzji, jak i późniejszych rozmowach z Komisją. Zarówno obecnie, jak i w najbliższej przyszłości objętej okresem przeglądu rynku (ok. 3 lat), nie istnieje żadne istotne zagrożenie konkurencji związane ze świadczeniem usług hurtowych w oparciu o infrastrukturę FTTH przez TP.
- Zaproponowane przez nas środki regulacyjne, związane ze szczegółowym obowiązkiem niedyskryminacji oraz dostępu, zapewnią zainteresowanym podmiotom hurtowy dostęp szerokopasmowy do nowej sieci światłowodowej TP na równych i nie gorszych jakościowo oraz cenowo warunkach, niż świadczone przez samą TP swojemu ramieniu detalicznemu - potwierdziła Magdalena Gaj, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
Warto zauważyć, iż w porównaniu do krajów tzw. „starej" Unii, w Polsce w praktyce nie ma obecnie rozwiniętej sieci światłowodowej w technologii FTTH. Ponadto koszty wdrożenia w pełni światłowodowej sieci dostępowej wymagają znacznych nakładów finansowych. Stąd ich budowa ma charakter ewolucyjny, obejmujący skracanie miedzianych pętli abonenckich poprzez stopniowe zastępowanie ich infrastrukturą światłowodową. Dopiero w końcowym etapie dokonuje się kosztownej wymiany instalacji miedzianej w budynkach, lokalach oraz w najbliższej odległości od punktów dystrybucyjnych. Jedynie w nowo budowanych nieruchomościach istnieje możliwość instalacji od podstaw infrastruktury w pełni światłowodowej.
Z uwagi na te okoliczności, zagrożenia rysowane przez Komisję Europejską są w ocenie Prezesa UKE przedwczesne i wydają się niezasadne oraz nieadekwatne, zważywszy na fakt, że w Polsce w praktyce nie ma obecnie rozwiniętej sieci FTTH w posiadaniu TP.
- Niemniej z uwagi na stabilność rynku i przewidywalność regulacyjną postanowiłam przyjąć zalecenie Komisji Europejskiej, jak i opinie wyrażone przez europejskie urzędy regulacyjne skupione w BEREC. W przyszłym roku przeprowadzimy nową analizę rynku hurtowego dostępu szerokopasmowego i wówczas dobierzemy odpowiednie środki regulacyjne - powiedziała Magdalena Gaj, Prezes UKE. - Rozwój sieci FTTH jest w fazie początkowej, stąd regulacje powinny być racjonalne i proporcjonalne do aktualnej sytuacji polskiego rynku. Nakładanie pełnych obciążeń na dopiero co budowaną kosztowną sieć może znacznie opóźnić jej uruchomienie - dodała Prezes UKE.
Dalsza procedura
Zgodnie z Dyrektywą ramową w ciągu miesiąca od wydania przez Komisję Europejską zalecenia krajowy organ regulacyjny powiadamia Komisję i BEREC o przyjęciu ostatecznego środka regulacyjnego. Prezes UKE we wskazanym terminie powiadomi oficjalnie Komisję o podjętej decyzji i zamiarze przystąpienia do ponownej analizy rynku 5.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Magdalena Gaj) / (2012-08-30) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzałkowski) / (2012-08-30 09:40) |
| Ostatnia zmiana: | (Jacek Strzałkowski) / (2012-08-30 09:40) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Magdalena Gaj |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



