Ustawienia

Social Media

WLR dla Telefonii Dialog

Prezes UKE zmienił treść umowy o zasadach współpracy pomiędzy Telekomunikacją Polską S.A. i Telefonią Dialog S.A., ustalając warunki hurtowego dostępu do sieci TP.

 

Wprowadzenie decyzją Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z 4 grudnia 2006 r. usługi hurtowego dostępu do sieci dla trzeciego już z kolei przedsiębiorcy telekomunikacyjnego powinno przyczynić się do wzrostu konkurencji na rynku telekomunikacyjnym i umożliwić skuteczniejsze konkurowanie kolejnego podmiotu z ofertą detaliczną TP.

Dla abonenta TP usługa WLR (Wholesale Line Rental) oznacza możliwość zmiany dotychczasowego operatora bez konieczności zmiany lokalizacji zakończenia linii telefonicznej. Rozwiązanie umowy z TP następuje w wyniku złożenia do Telefonii Dialog S.A. zamówienia wraz z upoważnieniem do przeprowadzenia całej procedury w imieniu abonenta. Zamówienie usługi WLR powinno także zawierać zlecenie preselekcji na numer dostępu do sieci NDS (tzw. prefiks) Telefonii Dialog S.A., o ile wcześniej abonent nie ustanowił takiej preselekcji.

Usługa Podstawowa i Usługa Pełna

Prezes UKE zobowiązał TP do świadczenia na rzecz Telefonii Dialog S.A. usług dla dostępu analogowego oraz dla dostępu cyfrowego ISDN. Usługa WLR będzie realizowana w dwóch etapach: Usługi Podstawowej - wdrożonej w ciągu 2 miesięcy oraz Usługi Pełnej – wdrożonej w ciągu 18 miesięcy. Zdaniem Prezesa UKE terminy te są wystarczające dla wprowadzenia wszystkich, niezbędnych czynności po stronie TP i Telefonii Dialog S.A. pozwalających na korzystanie przez abonentów z Usługi Podstawowej i Pełnej.

Po uruchomieniu Usługi Pełnej, abonentom Telefonii Dialog S.A. korzystającym z Usługi Podstawowej zostanie umożliwiony dostęp do zakresu Usługi Pełnej. Za przekroczenie przez TP terminów wskazanych w decyzji naliczane będą kary umowne na rzecz Telefonii Dialog S.A.

W ramach Usługi Podstawowej pakiet usług WLR obejmuje m.in.:

  • utrzymanie łącza abonenckiego w celu umożliwienia abonentom Telefonii Dialog S.A. korzystania z usług telekomunikacyjnych,
  • udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
  • konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
  • Biuro Numerów,
  • połączenia na numery alarmowe, 0-80x, 118xxx, AUS, połączenia do usług przywoławczych,
  • przekazywanie danych billingowych dotyczących połączeń do usług związanych z ruchem telefonicznym.

W przypadku, gdy abonent Telefonii Dialog S.A. jest podłączony do sieci ISDN TP, zakres usług dostępnych w Usłudze Podstawowej rozszerzony jest o usługi: przekierowania połączeń, połączeń oczekujących, prezentacji numeru (CLIP), budzenia, pod-adresowania, kosztu połączenia, zawieszenia połączenia, przenośności terminala, prezentacji numeru abonenta dołączonego, wiadomości tekstowych.

W ramach Usługi Pełnej pakiet WLR dla abonenta Telefonii Dialog S.A. obejmuje m.in.:

  • utrzymanie łącza telefonicznego w celu umożliwienia abonentom Telefonii Dialog S.A. korzystania z usług telekomunikacyjnych,
  • udostępnienie numeru abonenckiego z posiadanego zakresu numeracji,
  • konserwację i usuwanie uszkodzeń oraz awarii w urządzeniach końcowych,
  • przekazywanie danych umożliwiających Telefonii Dialog S.A. wystawienie faktury oraz billingu za zrealizowane przez abonenta Telefonii Dialog S.A. połączenia,
  • Biuro Numerów,
  • połączenie na numery alarmowe, 0-20x (usługi dial-up), 0-30x, 0-40x, 0-70x, 0-80x, 118xxx, numery AUS i numery CPP, połączenia do usług przywoławczych,
  • przekierowanie połączeń, blokady przekierowania połączeń, połączenia oczekujące,
  • prezentację numeru (CLIP), blokady prezentacji numeru (CLIR), blokady połączeń anonimowych,
  • budzenie, automatyczne połączenie, połączenie trójstronne, blokada połączeń,
  • ograniczenie rachunku dla abonentów Telefonii Dialog S.A.

Do kogo reklamacje

Telefonia Dialog S.A. jest zobowiązana do wystawiania, na podstawie danych otrzymanych od TP, faktur i billingów związanych z usługami świadczonymi na rzecz abonenta Telefonii Dialog S.A.

Telefonia Dialog S.A. ponosi również odpowiedzialność za wszelkiego rodzaju roszczenia abonentów związane z niewykonaniem lub nienależytym wykonaniem usług.

Reklamacje dotyczące usług telekomunikacyjnych oraz reklamacje dotyczące opłat Telefonia Dialog S.A. rozpatruje i załatwia we własnym zakresie. W żadnym wypadku Telefonia Dialog S.A. nie może odsyłać swoich abonentów bezpośrednio do TP.

Opłaty za WLR

Podstawą do rozliczeń za abonament telefoniczny pomiędzy Telefonią Dialog S.A. i TP będzie cena referencyjna obliczona w wysokości 37,83 PLN dla łącza analogowego oraz 55 PLN dla łącza cyfrowego (ISDN). Od ceny referencyjnej przysługuje Telefonii Dialog S.A. upust hurtowy w wysokości 46,99%.

Do wyznaczenia dla łącza analogowego ceny referencyjnej za abonament telefoniczny Prezes UKE wyliczył średnią z dwóch stosowanych planów taryfowych: plan TP standardowy i plan TP startowy. Plany te stanowią bowiem jedyne plany taryfowe TP oferowane w ciągu ostatniego czasu, które zawierają pełen katalog usług dodatkowych, a jednocześnie nie są ofertami wiązanymi (nie zawierają pakietów tzw. darmowych minut). Natomiast określając cenę referencyjną za łącze cyfrowe (ISDN), Prezes UKE oparł się na opłacie za abonament w planie standardowym ISDN TP.

Dla tak wyliczonej ceny referencyjnej Prezes UKE ustalił upust hurtowy dla Telefonii Dialog S.A. w wysokości 46,99%. Faktycznie więc Telefonia Dialog S.A. zapłaci na rzecz TP 20,05 PLN netto miesięcznego abonamentu za łącze analogowe oraz 29,16 PLN netto za łącze cyfrowe ISDN.

 
Miesięczne opłaty za abonament telefoniczny w ramach usługi WLR ponoszone przez Telefonii Dialog S.A. na rzecz TP:

 

Cena referencyjna

Upust hurtowy

Opłata hurtowa

(netto)

Łącze analogowe

37,83 PLN

46,99%

20,05 PLN

Łącze cyfrowe ISDN

55,00 PLN

46,99%

29,16 PLN

  

Upust zawiera odpowiednią marżę dla Telefonii Dialog S.A., mierzoną jako zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją (EBITDA=19,58%). Na koszty ponoszone przez Telefonii Dialog S.A. w związku ze świadczeniem usługi WLR składają się: wydatki na marketing, pozyskanie i obsługę klienta, billing i fakturowanie oraz windykację tzw. złych długów. Ustalony upust hurtowy pozwoli więc Telefonii Dialog S.A. na wygenerowanie zysku z usług świadczonych na bazie usługi WLR przy zaoferowaniu użytkownikom końcowym produktu po cenie konkurencyjnej w stosunku do cen oferowanych przez TP.

Decyzja Prezesa UKE z 4 grudnia 2006 r. podlega natychmiastowemu wykonaniu.

Jacek Strzałkowski
Rzecznik Prasowy

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Jacek Strzalkowski)
Udostępnienie informacji: (Jacek Strzalkowski) / (2007-02-28 15:28)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzalkowski) / (2007-05-29 15:54)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Jacek Strzalkowski
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:17