WSA uchylił decyzję Prezesa UKE
21 stycznia 2011
Wyrok w sprawie stosowania dyskryminacji cenowej wobec przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostępu telekomunikacyjnego.
W dniu 20 stycznia 2011 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie VI Wydział ponownie rozpoznał sprawę ze skargi Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie na decyzję Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 23 września 2008 r. nr DKE-WPP-029-9/08(20) utrzymującą w mocy decyzję Prezesa UKE z dnia 28 lipca 2008 r. nr DKE-WPP-029-9/08(15) nakazującą PTC usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości polegających na naruszaniu pkt III ppkt 2 decyzji Prezesa UKE z dnia 17 lipca 2006 r. nr DRTD-SMP-6043-2/06(16) nakładającej na PTC obowiązek, o którym mowa w art. 36 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. - Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. nr 171, poz. 1800 ze zm.), zwanej dalej „Pt", poprzez stosowanie dyskryminacji cenowej wobec przedsiębiorców telekomunikacyjnych w zakresie dostępu telekomunikacyjnego. Sprawa była ponownie rozpoznawana wobec uchylenia przez Naczelny Sąd Administracyjny wyrokiem z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt II GSK 686/09, wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z dnia 12 marca 2009 r., sygn. akt VI SA/Wa 2402/09, oddalającego skargę PTC.
Po rozpoznaniu sprawy WSA w Warszawie wydał wyrok, mocą którego uchylił zaskarżoną decyzję Prezesa UKE oraz decyzję ją poprzedzającą oraz stwierdził, że decyzje te nie podlegają wykonaniu.
W ustnych motywach uzasadnienia WSA w Warszawie wskazał, że:
Rozpoznawał sprawę ponownie wyłącznie w zakresie, w jakim Sądowi temu Naczelny Sąd Administracyjny przekazał tę sprawę do ponownego rozpoznania. Wobec tego, jak również wobec wskazówek, których udzielił Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 29 września 2010 r., sygn. akt II GSK 686/09, WSA w Warszawie uchylił zaskarżoną decyzję oraz decyzję ją poprzedzającą wskazując, że:
1. Naczelny Sąd Administracyjny wyraźnie dostrzegł uchybienie przy wydawaniu zaskarżonych decyzji przepisowi art. 107 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego. WSA w Warszawie wskazał, że pomimo tego, że z przepisu art. 201 ust. 3 Pt nie wynika to literalnie, to w niniejszej sprawie Prezes UKE winien był wskazać w decyzji sposób usunięcia stwierdzonego naruszenia. Jest to, zdaniem WSA w Warszawie, niezbędne do uzyskania celu zamierzonego przez ustawodawcę.
2. Prezes UKE rozpoznając ponownie sprawę winien rozważyć, zgodnie z wytycznymi Naczelnego Sądu Administracyjnego, jaki udział ma stawka MTR w ukształtowaniu opłaty za zakańczanie połączeń wewnątrzsieciowych, aby ocenić, czy rzeczywiście operowanie wyłącznie stawką MTR przyniosłoby zamierzony zaskarżoną decyzją rezultat.
3. Organ, rozpoznając ponownie sprawę, musi rozważyć, czy usługi świadczone na rzecz użytkowników detalicznych są porównywalne do usług świadczonych hurtowo innym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym, a tym samym, czy występują zasadnicze różnice między tymi usługami uzasadniające również różnice w cenach tych usług i czy można w tej sytuacji mówić o jakiejkolwiek dyskryminacji innych przedsiębiorców telekomunikacyjnych.
Wyrok nie jest prawomocny.
Sygn. akt VI SA/Wa 2435/10
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Marta Włodarczyk) / (2011-01-21) |
| Udostępnienie informacji: | (Anna Stankowska) / (2011-02-14 11:00) |
| Ostatnia zmiana: | ( ) / (2011-05-12 15:29) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Marta Włodarczyk |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:21 |



