Zalecenia w sprawie FTR
26 czerwca 2009
Prezes UKE wzywa krajowych operatorów sieci stacjonarnych do stosowania zaleceń w sprawie stawek za zakańczanie połączeń.
W związku z wydaniem przez Komisję Europejską w dniu 7 maja 2009 r. zalecenia w sprawie stosowania opartej na kosztach metody ustalania stawek za zakańczanie połączeń, obejmującego między innymi kwestię rozliczeń międzyoperatorskich za usługę zakańczania w sieciach stacjonarnych (rynek 9) oraz w nawiązaniu do stanowiska Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej w sprawie symetrii stawek na rynku zakańczania połączeń głosowych w publicznych telefonicznych sieciach stacjonarnych z dnia 16 grudnia 2008 r., Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wzywa krajowych operatorów sieci stacjonarnych do stosowania się do powyższych dokumentów w tych stosunkach umownych z innymi operatorami, które oparte są na symetrii usług zakończenia połączenia.
O asymetrii czy też symetrii w rozliczeniach międzyoperatorskich można mówić wtedy, gdy strony stosunku międzyoperatorskiego świadczą sobie analogiczne usługi. W pozostałych przypadkach, jeżeli operator alternatywny definiuje oferowane przez siebie usługi inaczej niż jego partner (w szczególności poprzez zdefiniowanie punktu styku na innym poziomie sieci), nie ma mowy o symetrii usługowej, a zatem nie jest w pełni adekwatne rozważanie ścieżki dojścia do pełnej symetrii stawek gdyż stawka rozliczeniowa powinna być ustalona adekwatnie do świadczonej usługi, z uwzględnieniem jednak przesłanek jakie przyświecały KE i regulatorowi krajowemu przy formułowaniu zasad asymetrii. W ewentualnych sporach międzyoperatorskich z tego tytułu Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej będzie wymagał uzasadnienia żądanej stawki. Pozostaje także w mocy obowiązek publikacji stawek zgodnie z nałożonym obowiązkiem regulacyjnym i art. 37 ustawy Prawo telekomunikacyjne.
W chwili obecnej, większość europejskich organów regulacyjnych zakończyła już analizę rynku 9 dla wszystkich operatorów stacjonarnych. W większości państw, w tym także w Polsce, dużo bardziej restrykcyjne obowiązki zostały nałożone na operatora zasiedziałego, natomiast asymetryczne stawki za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych (ang. Fixed Termination Rate - FTR) są dominującą zasadą w całej Europie. Takie podejście jest tłumaczone potrzebą promowania nowych i mniejszych infrastrukturalnych operatorów oraz faktem, iż operatorzy alternatywni nie są w stanie uzyskać równie dużych korzyści skali jak operator zasiedziały.
Z kolei przyjmowanie symetrycznych stawek za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych jest uzasadnione tym, że operatorzy alternatywni nie powinni być mniej efektywni od zasiedziałych, a ekonomia skali nie ma w tym przypadku tak istotnego znaczenia jak się często uważa. W chwili obecnej operatorzy są w stanie wykorzystywać tę samą sieć do dostarczania różnych usług a tym samym, przychody z zakańczania połączeń mają prawdopodobnie mniejsze znaczenie dla wszystkich operatorów (zarówno zasiedziałego jak i operatora alternatywnego). Z tego powodu jakakolwiek polityka ochronna oparta na różnych stawkach za zakańczanie połączeń w sieciach stacjonarnych dla operatorów alternatywnych wydaje się znacznie mniej skuteczna niż w przeszłości, jednak nie straciła całkowicie swojego znaczenia. Z tej przyczyny proponowany w stanowisku z dnia 16 grudnia 2008 r. harmonogram osiągnięcia symetrycznych stawek na rynku zakańczania połączeń w sieciach stacjonarnych dopuszcza pewien poziom czasowej asymetrii.
W dniu 7 maja 2009 r. Komisja Europejska wydała zalecenie odnośnie regulacji stawek za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach stacjonarnych i ruchomych w Unii Europejskiej. Zdaniem Komisji Europejskiej, tymczasowa asymetria często jest uzasadniana potrzebą promocji nowych operatorów na rynku oraz tym, iż wyższe stawki mogą zachęcać do wchodzenia na rynek oraz do nowych inwestycji, a tym samym mogą poprawić konkurencję w dłuższym czasie. Z drugiej jednak strony Komisja Europejska wskazuje, że utrzymywanie asymetrii stawek może spowodować, iż na rynku telekomunikacyjnym zaczną się pojawiać nieefektywni operatorzy, natomiast wyższe stawki za zakańczanie w sieciach nowych operatorów mogą wpłynąć na odpowiednio wyższe ceny detaliczne.
Co więcej, utrzymanie wyższych opłat za zakańczanie połączeń w sieci operatorów wchodzących, może zniechęcać operatorów zasiedziałych do inwestycji. Tym samym, Komisja Europejska wskazała, iż symetria wpływa pozytywnie na wzrost wydajności gospodarczej, inwestycji i innowacji oraz stanowi zachętę do podnoszenia wydajności, co przekłada się na niższe koszty, lepszą jakość usług oraz obniżenie cen dla użytkowników końcowych.
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przyjął zasadę czasowej asymetrii i harmonogram dojścia do symetrycznych stawek do 2014 roku. Argumentacja wzięta pod uwagę przez Prezesa UKE a także spodziewane efekty, w tym korzyści, zostały omówione w Stanowisku.
Określenie założeń co do przyszłego maksymalnego poziomu asymetrii oraz wskazanie terminu osiągnięcia symetrii na rynku zakańczania połączeń w sieciach telefonii stacjonarnej powinno pomóc w osiągnięciu stawki FTR zbliżonej do kosztu efektywnego operatora, ale również wpłynąć korzystnie na tzw. pewność regulacyjną. Wskazany przez Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej harmonogram maksymalnej dopuszczalnej asymetrii na rynku, pozwoli na efektywne planowanie i podejmowanie decyzji przez podmioty działające na rynku i potencjalnych inwestorów.
Biorąc powyższe pod uwagę Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej zwraca się do krajowych operatorów sieci stacjonarnych o odpowiednie dostosowanie, do stanowiska Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej z dnia 16 grudnia 2008 r. oraz do stanowiska Komisji Europejskiej z dnia 7 maja 2009 r., ogłaszanych przez nich informacji w sprawach zapewnienia dostępu publikowanych w formie elektronicznej na oficjalnych stronach internetowych (tj. informacji ogłaszanych w wyniku nałożenia obowiązku o którym mowa w art. 37 ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. Prawo telekomunikacyjne Dz. U. z 2004 r. Nr 171 poz. 1800 z późn. zm.), w zakresie obniżenia poziomu asymetrii a docelowo osiągnięcia symetrii na rynku zakańczania połączeń w sieciach stacjonarnych.
W przypadku braku reakcji, Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej rozważy nałożenie stosownych obowiązków regulacyjnych kontrolą w zakresie cen hurtowych w trakcie najbliższych analiz rynków regulowanych.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Anna Streżyńska) / (2009-06-26) |
| Udostępnienie informacji: | (Artur Marek) / (2009-08-27 16:09) |
| Ostatnia zmiana: | (Artur Marek) / (2009-11-23 10:03) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Anna Streżyńska |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:19 |



