Zarzuty Komisji wobec Polski
28 czerwca 2007
Kolegium Komisarzy zdecydowało o kontynuacji postępowań w sprawie naruszeń przepisów prawa wobec państw członkowskich UE, w tym także Polski.
Wobec Polski Komisja Europejska w komunikacie z 27 czerwca 2007 r. wymieniła między innymi zarzut braku analiz rynkowych uzasadniających regulację cen detalicznych usług szerokopasmowych. Ponadto nadal trwa postępowanie w sprawie braku książki telefonicznej i ogólnopolskiego spisu abonentów wszystkich sieci (sprawa została skierowana do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości).
Brak analizy rynku dla wsparcia istniejącej regulacji cenowej dla detalicznych usług szerokopasmowych
Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej dostrzegając konieczność regulacji tego segmentu rynku zdecydował się na ujęcie w definicji rynków 1 i 2 (rynki dostępu do stacjonarnej sieci telefonicznej TP) kwestii utrzymania łącza zarówno na potrzeby usług głosowych, jak i szerokopasmowych. Celem Prezesa UKE było zapewnienie neutralności technologicznej usługi przyłączenia do stacjonarnej publicznej sieci telefonicznej i utrzymania łącza w gotowości do świadczenia usług telekomunikacyjnych, tak aby cena utrzymania łącza, niezależnie od tego, jakie usługi są na nim świadczone, podlegała regulacji w okresie przejściowym, kiedy nie jest wyegzekwowane świadczenie przez Telekomunikację Polską S.A. usługi BSA (Bitstream Access) na łączach nieaktywnych i na łączach objętych usługą WLR (Wholesale Line Rental).
W trakcie uzgadniania projektów decyzji dotyczących rynków 1 i 2, podejście UKE do rozwiązania specyficznego problemu występującego w omawianym segmencie rynku spotkało się ze zrozumieniem ze strony Komisji Europejskiej, która zaznaczyła jednak, że jest związana zakresem definicji określonym w prawie wspólnotowym. Ostatecznie Komisja wypowiedziała się więc nieprzychylnie wobec regulacji detalicznego rynku szerokopasmowego.
Ten problem podniesiony w Polsce został również dostrzeżony na forum Niezależnej Grupy Regulatorów (IRG), która w raporcie na temat projektu decyzji Prezesa UKE w sprawie rynku 1 zarekomendowała podjęcie prac w zakresie detalicznego xDSL, który odgrywa coraz większą rolę w usługach telefonicznych w połączeniu z usługami telefonii internetowej VoIP (Voice over IP). W trakcie postępowania konsultacyjnego UKE poprosiło o wydanie opinii na temat projektu decyzji przez IRG. Wprawdzie Grupa ekspercka IRG powołana na podstawie art. 7 dyrektywy ramowej uznała, że zaproponowana przez UKE definicja rynku 1 nie jest zgodna z zasadami europejskiego prawa konkurencji, to jednak przyznała, że wskazywany przez UKE problem na omawianym rynku detalicznym faktycznie istnieje.
Podkreślono, że UKE musi na poziomie detalicznym radzić sobie z zasiedziałym dostawcą usług, który sam dokonał podziału rynku usług na segmenty, w sposób zasadniczo różny od standardów telekomunikacyjnych i istotne jest, aby Prezes UKE miał kompetencje do regulowania tego "wąskiego gardła". Grupa ekspercka uznała również, że krajowe urzędy regulacyjne (NRA) coraz częściej w swoich decyzjach będą musiały odnosić się do podobnych sytuacji.
Grupa dodała także, że obecnie UKE (bez regulacji rynku 1) nie ma możliwości kontroli praktyk operatora zasiedziałego. Taka kontrola będzie możliwa jedynie w wyniku regulacji rynku 1. Grupa ekspercka wyraziła również zrozumienie dla zastosowania reżimu przejściowego do momentu, kiedy regulacja rynku 12 (hurtowy rynek dostępu szerokopasmowego) faktycznie odniesie skutek.
Obecnie IRG rozważa włączenie „xDSL” do definicji rynków 1 i 2 w kontekście rozpowszechniania telefonii VoIP. Uważa się, że dla użytkowników końcowych możliwość posiadania połączenia DSL bez łączy analogowych i ISDN będzie podstawowym czynnikiem determinującym sukces usług VoIP, a przez to dostępność "naked-DSL" i migracja do wszystkich sieci IP może mieć wpływ na definicje rynków 1 i 2, określone w zaleceniu Komisji w sprawie rynków właściwych.
Brak książki telefonicznej i ogólnopolskiego spisu abonentów
Obecnie toczą się postępowania dotyczące ustalenia warunków współpracy w zakresie udostępniania przez operatorów danych o abonentach ich sieci dla Telekomunikacji Polskiej S.A. Postępowania te zostały wszczęte na wniosek TP, która to Spółka jest zobowiązana do świadczenia usługi ogólnokrajowego spisu abonentów i usługi ogólnokrajowej informacji o numerach telefonicznych.
Głównymi kwestiami spornymi w tym postępowaniu są zasady rozliczeń za udostępnianie tych danych. W związku z tym, Prezes UKE w dniu 8 czerwca 2007 r. przedstawił do konsultacji projekt stanowiska w sprawie rozliczeń za udostępnianie przez operatorów danych o swoich abonentach na potrzeby świadczenia usługi biura numerów w szczególności Ogólnokrajowego Biura Numerów oraz usługi Ogólnokrajowego Spisu Abonentów. Do 22 czerwca 2007 r. zainteresowane strony mogły przedstawiać swoje opinie. Obecnie przesłane w konsultacjach stanowiska i opinie są analizowane przez UKE i na ich podstawie zostanie wydane ostateczne stanowisko Prezesa UKE. W lipcu 2007 r. zostaną natomiast wydane decyzje w trwających obecnie postępowaniach.
Metryka ze strony archiwalnej
| Autor informacji: | (Jacek Strzalkowski) |
| Udostępnienie informacji: | (Jacek Strzalkowski) / (2007-09-13 11:00) |
| Ostatnia zmiana: | (Grzegorz Pawłowski) / (2007-11-19 15:54) |
| Podmiot udostępniający informację: | Urząd Komunikacji Elekronicznej |
| Osoba odpowiedzialna: | Jacek Strzalkowski |
| Osoba publikująca informację: | Archiwum UKE |
| Data publikacji: | 05.09.2025 15:17 |



