Ustawienia

Social Media

Zawartość kalkulatora taryfowego UKE

Ostateczne założenia kalkulatora taryfowego umożliwiającego konsumentom porównywanie opłat stosowanych przez poszczególnych operatorów, uaktualnione w oparciu o wyniki konsultacji.

 

Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej przedstawia zmienione pod wpływem stanowisk przekazanych przez uczestników trwających w dniach od 15 października do 14 listopada 2008 r. konsultacji założenia zawartości Kalkulatora taryfowego UKE w wersji ujednoliconej (kompilującej pierwotne założenia i zmiany wprowadzone po konsultacjach).

Wynikiem konsultacji są stanowiska dotyczące celowości stworzenia i funkcjonowania Kalkulatora taryfowego UKE, w szczególności jego zakresu i formy, jak również sposobu współpracy Prezesa UKE i operatorów, w zakresie dostarczania i aktualizacji danych, które miałyby zostać umieszczone w Kalkulatorze taryfowym UKE.

Dzięki sugestiom podmiotów biorących udział w tych konsultacjach, założenia Kalkulatora taryfowego UKE zostały ulepszone, co z kolei pozwoli na dodanie nowych funkcjonalności i poprawę zaawansowania technologicznego, a tym samym na rzetelne, czytelne i wiarygodne prezentowanie danych przedstawionych w Kalkulatorze taryfowym UKE.

  

Zmienione pod wpływem stanowisk konsultacyjnych założenia zawartości Kalkulatora taryfowego UKE, zwanego dalej „Kalkulatorem”, mającego pojawić się na stronie internetowej Urzędu Komunikacji Elektronicznej:

1. Pierwszą istotną zmianą jest weryfikacja założeń Prezesa UKE dotyczących samodzielnego wprowadzania (i aktualizacji) danych przez przedsiębiorców telekomunikacyjnych. Należy się spodziewać, iż nie wszyscy przedsiębiorcy telekomunikacyjni podzielą stanowisko Prezesa UKE w tym zakresie (zdając sobie jednocześnie sprawę, iż Prezes UKE nie może narzucić operatorom opisanej powyżej formy współpracy, gdyż nie posiada odpowiednich narzędzi prawnych, które mógłby zastosować w tym celu). W związku z tym w Kalkulatorze zostaną zastosowane dwa sposoby/tryby wprowadzania i aktualizacji danych:

  • pierwszym będzie stworzenie przedsiębiorcom, którzy zgodzą się na model współpracy zaproponowany przez Prezesa UKE takiej możliwości poprzez udostępnienie im specjalnych haseł i profili – w takim wypadku za wprowadzane dane byliby bezpośrednio odpowiedzialni ci przedsiębiorcy (jednocześnie dane wprowadzane do Kalkulatora w ten sposób byłyby oczywiście na bieżąco monitorowane przez wykonawcę Kalkulatora oraz Prezesa UKE)
  • druga metoda będzie polegać na tym, że dane przedsiębiorców którzy odmówili współpracy na warunkach zaproponowanych przez Prezesa UKE, będą musiały zostać wprowadzone przez UKE.

Dane będą wprowadzane do specjalnego formatu (rekordu), przygotowanego przez wykonawcę Kalkulatora, co pozwoliłoby na ujednolicenie zebranych informacji wprowadzanych zarówno przez samych przedsiębiorców jak i wykonawcę Kalkulatora.

2. Następną zmianą jest umożliwienie użytkownikom porównywania dostępnych na rynku ofert, w podziale na pięć, a nie jak do tej pory zakładano cztery sekcje, tj.

  • telefonia komórkowa,
  • telefonia stacjonarna,
  • internet,
  • telewizja
  • oferty pakietowe.

Dodanie sekcji „telewizja” umożliwi pełen rozdział wszystkich składowych pakietów. Pozwoli to na korzystanie z pojedynczych ofert z każdej pozostałej sekcji. Należy podkreślić, że dodatkowym atutem wprowadzenia tej sekcji będzie funkcjonalność Kalkulatora polegająca na wyliczenie zysku z zakupu Pakietu w stosunku do zakupu poszczególnych usług osobno, co pozwoli użytkownikom na dokonanie jak najkorzystniejszego wyboru.

3. Kolejną bardzo istotną zmianą będzie fakt, iż główną kategorią wyboru oferowaną użytkownikowi nie będzie jedynie kwota/suma, jaką użytkownik jest w stanie ponieść/zapłacić za korzystanie z konkretnej usługi. Pod uwagę brane będą też inne składowe poszczególnych ofert (ich rodzaj zależny będzie od sekcji). Uśrednione wyniki porównań (ukazane jako faktyczna kwota jaką użytkownik będzie musiał ponieść w jednym okresie rozliczeniowym) pozwolą w rzetelny sposób porównać oferty stosowane przez przedsiębiorców, co w następstwie ułatwi użytkownikom wybór najlepszej z nich.

  

Biorąc pod uwagę fakt, iż konkretne zmiany nastąpiły także w każdej z prezentowanych sekcji, Prezes UKE przedstawia poniżej ich szczegóły:

  

I. Telefonia komórkowa

Porównanie będzie obejmować operatorów MNO, jak również operatorów wirtualnych – MVNO. Porównanie obejmować ma ofertę poszczególnych operatorów (jeśli taką dysponują) obejmującą:

  • post-paid (abonament),
  • pre-paid (“telefon na kartę”),
  • mix.

W pierwszej kolejności użytkownik wybierałby jaka oferta go interesuje (post-paid, pre-paid, mix), co pozwoliłoby na zawężenie obszaru wyszukiwania.

Głównymi kategoriami wyboru miałyby być następujące pytania:

  • ile jesteś w stanie zapłacić za abonament,
  • jaką sumę jesteś w stanie ponieść w ciągu miesiąca na doładowanie konta (w przypadku pre-paid),
  • ile minut wykorzystujesz w skali miesiąca (w tym ile w „swojej” sieci, a ile poza siecią, uwzględniając przy tym zarówno sieci komórkowe jak i stacjonarne),
  • ile sms-ów wysyłasz w skali miesiąca,
  • ile mms-ów wysyłasz w skali miesiąca,
  • czy chcesz mieć abonament (w tym możliwość wyboru czasu jego trwania, np. 12, 24, 36 m-cy, jak również czas nieokreślony), telefon na kartę czy też jest to dla ciebie nieistotne (w zależności od dokonanego wyboru ukazywałyby się wszystkie dostępne oferty albo tylko te wybrane),
  • kiedy najczęściej wykonujesz połączenia (codziennie - w weekendy oraz w trakcie dnia – wieczorem, tj. w godzinach szczytu lub poza nimi).

Po zaznaczeniu wskazanych powyżej kryteriów ukazywać będzie się lista wszystkich dostępnych ofert w zaznaczonych ramach od najkorzystniejszej poczynając.

Oferty miałyby w pierwszej kolejności zawierać:

  • nazwę operatora,
  • nazwę taryfy,
  • w przypadku post-paid i mix miesięczną uśrednioną cenę abonamentu, liczbę darmowych minut do wszystkich sieci/wewnątrz sieci (wraz z kosztem jednej minuty), sms-ów do wszystkich sieci/wewnątrz sieci (wraz z kosztem jednego sms-a), cenę minuty do innych sieci/wewnątrz sieci po wykorzystaniu pakietów abonamentowych (w przypadku gdy wymienione wcześniej pakiety w jakiś sposób są powiązane, konieczny byłby jeden ze znaczników „i” oraz „lub”), koszt opłaty aktywacyjnej,
  • w przypadku pre-paid miesięczny koszt używania przy podanym przez użytkownika procentowym udziale połączeń w kierunku do innych sieci (tzn. w zależności od wybranej przez użytkownika kwoty jaką skłonny byłby ponieść, należałoby ją podzielić przez ważony koszt wysłania jednego sms-a lub ważony koszt jednej minuty połączenia, aby uzyskać wynik w postaci ile sms-ów jest się w stanie wysłać za tę kwotę, lub ile minut połączenia zrealizować - konieczny byłby znacznik „lub”), koszt „startera”.

Lista produktów sortowana byłaby na podstawie wyliczonego kosztu miesięcznego (uśrednionego). Przewiduje się także dokonanie sortowania wg. innych kryteriów, np. po liczbie minut lub sms-ów możliwych do zrealizowania, według wyboru dokonywanego przez użytkownika.

Te informacje wystarczą w zupełności do wstępnego porównania ofert. Możliwe będzie także wejście na pojedynczą ofertę konkretnego operatora, w celu uzyskania bliższych informacji na jej temat. Po wejściu na konkretną zakładkę miałyby się ukazywać:

  • nazwa danego operatora wraz z jego numerem telefonu kontaktowego (Biuro Obsługi Klienta), stroną www, kontaktowym mailem, adresem, sposobami w jaki można dokonać płatności za usługę (przelew bankowy, przelew pocztowy, płatność kartą, płatność sms-em, obsługa płatności on-line), a także krótką kilkuzdaniową charakterystyką operatora (zawierającą informację np. o liczbie posiadanych abonentów, czy czasie funkcjonowania na rynku), pozwalającą użytkownikowi sprawdzić jego wiarygodność,
  • informacja czy jest to operator MNO czy MVNO,
  • nazwa taryfy,
  • regulamin taryfy (stosowany byłby bezpośredni link do strony operatora),
  • informacja czy oferta dostępna jest dla dotychczasowych czy dla nowych użytkowników,
  • informacja od kiedy oferta dostępna jest na rynku oraz w przypadku podania takich informacji przez operatorów do jakiego czasu będzie aktualna,
  • minimalny czas trwania umowy w przypadku post-paid (ewentualne informacje o zniżkach za ewentualne podpisanie dłuższej umowy),
  • wysokość opłaty abonamentowej w przypadku post-paid i mix,
  • jednorazowe opłaty jakie musi ponieść użytkownik (np. aktywacja numeru),
  • całkowity koszt jaki musi ponieść użytkownik przez cały okres umowy (np. przez 12 lub 24 miesiące),
  • wysokość nominałów kart doładowujących w przypadku pre-paid i mix,
  • cena za minutę połączenia w zależności czy połączenie wykonywane jest do sieci danego operatora, poza sieć, czy na numer stacjonarny,
  • cena za minutę połączenia w zależności od czasu/dnia w jakim jest wykonywane połączenie (w dni robocze/w weekendy, w godzinach szczytu/poza godzinami szczytu),
  • cena za SMS,
  • cena za SMS poza sieć,
  • cena za MMS,
  • cena za MMS poza sieć,
  • cena za wideorozmowy,
  • cena za przesyłanie danych (100 kb),
  • usługi wliczone w cenę abonamentu/opłaty (np. darmowe minuty lub sms-y),
  • dodatkowe opcje taryfowe obniżające koszty połączeń,
  • informacja czy oferta jest dostępna jedynie w salonie sprzedaży czy także w sklepie umieszczonym na stronie internetowej operatora (ze wskazaniem linka do tej strony),
  • w przypadku skomplikowanych obniżek, rabatów lub promocji stosowanych przez operatora byłaby podana informacja, gdzie można dowiedzieć się więcej na ich temat (np. link do strony operatora, numer telefonu do BOK).

Planowany jest także dostęp z tego poziomu do wszystkich ofert dostępnych u tego operatora (niezależnie od predyspozycji użytkownika). Wyniki można byłoby sortować w zależności od oczekiwań użytkownika, alfabetycznie lub kierując się np. ceną abonamentu.

Ze względu na rozległość prezentowanych danych, poszczególne opcje w zakładce pojedynczej oferty powinny zostać umieszczone w taki sposób, aby ułatwić w ten sposób użytkownikowi wybór tego co najbardziej interesuje go w ofercie.

Przewidziana jest także możliwość bezpośredniego porównania dowolnie wybranych przez użytkownika ofert (np. trzech najlepszych). Informacje (zawarte np. w odpowiednio podzielonej tabelce) byłyby powiązane z informacjami jakie ukazują się dla indywidualnie wybranej oferty (miałoby być to w szczególności bezpośrednie porównanie opłat za poszczególne usługi zawarte w porównywanych ofertach).

  

II. Telefonia stacjonarna

Głównymi kategoriami wyboru miałyby być następujące pytania:

  • kiedy najczęściej wykonujesz połączenia (miałyby zostać tu uwzględnione m.in. takie możliwości jak: codziennie o każdej porze, w weekendy, od poniedziałku do piątku w godzinach szczytu, od poniedziałku do piątku wieczorami),
  • ile jesteś w stanie zapłacić za abonament (w przedziale),
  • czy abonament ma zawierać minuty przepłacone, ile minut, do wykorzystania w jakich relacjach usługowych np. tylko połączenia lokalne, tylko połączenia międzystrefowe, czy też połączenia lokalne jak i międzystrefowe,
  • ile minut wykorzystujesz w skali miesiąca (z podziałem na: minuty wykorzystane na rozmowy lokalne, międzystrefowe i do sieci komórkowych),
  • czas na jaki chcesz podpisać umowę (z uwzględnieniem umowy na czas nieokreślony),
  • w jakiej strefie usługa ma być dostępna (wydaje się, że najwygodniejszym rozwiązaniem byłoby sortowanie poprzez numer kierunkowy, Prezes UKE dopuszcza jednak także inne możliwości, jak np. podział terytorialny – województwa, powiaty, gminy).

Po zaznaczeniu wskazanych powyżej kryteriów ukazywać będzie się lista wszystkich dostępnych ofert w zaznaczonych ramach od najkorzystniejszej poczynając.

Oferty miałyby w pierwszej kolejności zawierać:

  • nazwę operatora,
  • nazwę taryfy,
  • miesięczną uśrednioną cenę abonamentu,
  • liczbę darmowych minut do wszystkich sieci/wewnątrz sieci,
  • koszt 1 minuty wewnątrz sieci i poza sieć,
  • koszt instalacji/aktywacji.

Lista produktów sortowana byłaby na podstawie wyliczonego kosztu miesięcznego (uśrednionego). Przewiduje się także dokonanie sortowania wg innych kryteriów, zgodnie z wyborem dokonywanym przez użytkownika.

Te informacje wystarczą w zupełności do wstępnego porównania ofert. Przewidziana jest także możliwość wejścia na pojedynczą ofertę konkretnego operatora, w celu uzyskania bliższych informacji na jej temat. Po wejściu na konkretną zakładkę miałyby się ukazywać:

  • nazwa danego operatora wraz z jego numerem telefonu kontaktowego (Biuro Obsługi Klienta), stroną www, kontaktowym mailem, adresem, sposobami w jaki można dokonać płatności za usługę (przelew bankowy, przelew pocztowy, płatność kartą, płatność sms-em, obsługa płatności on-line), a także krótką kilkuzdaniową charakterystyką operatora (zawierającą informację np. o liczbie posiadanych abonentów, czy czasie funkcjonowania na rynku), pozwalającą użytkownikowi sprawdzić jego wiarygodność,
  • nazwa taryfy,
  • regulamin taryfy (np. link do strony operatora),
  • informacja czy oferta dostępna jest dla dotychczasowych czy dla nowych użytkowników,
  • informacja odnośnie sposobu świadczenia usługi (własna infrastruktura, WLR, preselekcja),
  • koszt utrzymania linii (jeśli usługa jest świadczona np. na linii TP),
  • jednorazowe opłaty jakie musi ponieść użytkownik (np. aktywacja numeru),
  • całkowity koszt jaki musi ponieść użytkownik przez cały okres umowy (np. przez 12 lub 24 miesiące),
  • minimalny czas trwania umowy (ewentualne informacje o zniżkach za ewentualne podpisanie dłuższej umowy),
  • wysokość opłaty abonamentowej,
  • usługi wliczone w cenę abonamentu/opłaty (np. darmowe minuty),
  • wiadomości o dostępności innych usług wchodzących w skład oferty (np. poczta głosowa itp.),
  • dodatkowe opcje taryfowe obniżające koszty połączeń,
  • informacja od kiedy oferta dostępna jest na rynku oraz w przypadku podania takich informacji przez operatorów do jakiego czasu będzie aktualna,
  • rozbudowane informacje na temat strefy (a także innych stref) w których usługa jest dostępna (np. poglądowa mapka),
  • cena za minutę połączenia w sieci oraz cena za minutę połączenia poza sieć, w tym: do sieci komórkowych i stacjonarnych z podziałem na poszczególnych operatorów jeśli wysokość ceny połączenia do nich się różni (ukazane np. w odpowiednio skonstruowanych tabelkach, tak aby wyniki pokazane były w najprostszy z możliwych sposobów),
  • cena za minutę połączenia lokalnego, międzystrefowego i międzynarodowego (do poszczególnych krajów ujęte w odpowiednich grupach/strefach cenowych stosowanych przez konkretnych operatorów),
  • cena za wyżej wymienione połączenia w zależności od tego o jakiej porze dnia są realizowane (szczyt - poza szczytem, wraz z podaniem odpowiednich godzin), oraz czy są realizowane w dzień powszedni czy w weekend,
  • informacja czy oferta dostępna jest jedynie w salonie sprzedaży czy także w sklepie umieszczonym na stronie internetowej operatora (ze wskazaniem linka do tej strony).

Ze względu na rozległość prezentowanych danych, poszczególne opcje w zakładce pojedynczej oferty powinny zostać umieszczone w taki sposób, aby ułatwić w ten sposób użytkownikowi wybór tego co najbardziej interesuje go w ofercie.

Planowany jest także dostęp z tego poziomu do wszystkich ofert dostępnych u tego operatora (niezależnie od predyspozycji użytkownika). Wyniki można byłoby sortować w zależności od oczekiwań użytkownika, alfabetycznie lub kierując się np. ceną abonamentu.

Przewiduje się też możliwość bezpośredniego porównania dowolnie wybranych przez użytkownika ofert (np. trzech najlepszych). Informacje (zawarte np. w odpowiednio podzielonej tabelce) byłyby powiązane z informacjami jakie ukazują się dla indywidualnie wybranej oferty. Tak jak wspomniano wyżej, ze względu na rozległe informacje o ofercie, porównywane miałyby być poszczególne wartości, w zależności od wyboru użytkownika lub całe oferty poszczególnych operatorów.

  

III. Internet

Głównymi kategoriami wyboru miałyby być:

  • strefa w jakiej usługa ma być dostępna,
  • szybkość ściągania danych (Mb/s),
  • szybkość wysyłania danych (kb/s lub Mb/s),
  • miesięczna cena abonamentu,
  • czas na jaki chce się podpisać umowę abonencką (z uwzględnieniem umowy na czas nieokreślony),
  • rodzaj oferowanej usługi/medium i technologii (m.in. ADSL, telewizja kablowa, Wi-Fi, UMTS).

Po zaznaczeniu wskazanych powyżej kryteriów ukazywać będzie się lista wszystkich dostępnych ofert w zaznaczonych ramach od najkorzystniejszej poczynając.

Oferty miałyby w pierwszej kolejności zawierać:

  • nazwę operatora wraz z nazwą oferty,
  • miesięczną uśrednioną cenę abonamentu,
  • szybkość ściągania danych,
  • szybkość wysyłania danych,
  • rodzaj oferowanej usługi/medium i technologii.

Lista produktów sortowana byłaby na podstawie wyliczonego kosztu miesięcznego (uśrednionego). Przewiduje się także dokonanie sortowania wg innych kryteriów, zgodnie z wyborem dokonywanym przez użytkownika.

Te informacje wystarczą w zupełności do wstępnego porównania ofert. Przewidziana jest także możliwość wejścia na pojedynczą ofertę konkretnego operatora, w celu uzyskania bliższych informacji na jej temat. Po wejściu na konkretną zakładkę miałyby się ukazywać:

  • nazwa danego operatora wraz z jego numerem telefonu kontaktowego (Biuro Obsługi Klienta), stroną www, kontaktowym mailem, adresem, sposobami w jaki można dokonać płatności za usługę (przelew bankowy, przelew pocztowy, płatność kartą, płatność sms-em, obsługa płatności on-line), a także krótką kilkuzdaniową charakterystyką operatora (zawierającą informację np. o liczbie posiadanych abonentów, czy czasie funkcjonowania na rynku), pozwalającą użytkownikowi sprawdzić jego wiarygodność,
  • nazwa taryfy,
  • regulamin taryfy (np. link do strony operatora),
  • informacja czy oferta dostępna jest dla dotychczasowych czy dla nowych użytkowników,
  • minimalny czas trwania umowy (ewentualne informacje o zniżkach za ewentualne podpisanie dłuższej umowy),
  • wysokość opłaty abonamentowej,
  • jednorazowe opłaty jakie musi ponieść użytkownik (np. koszt instalacji, wysokość opłaty aktywacyjnej),
  • całkowity koszt jaki musi ponieść użytkownik przez cały okres umowy (np. przez 12 lub 24 miesiące),
  • wysokość opłaty za modem (jeśli rodzaj usługi przewiduje taką możliwość),
  • szybkość ściągania danych (Mb/s),
  • szybkość wysyłania danych (kb/s lub Mb/s),
  • limit transferu danych,
  • prędkość Internetu dostępna po przekroczeniu limitu transferu,
  • rodzaj oferowanej usługi/medium (ADSL, telewizja kablowa, Wi-Fi, UMTS),
  • rodzaj oferowanego modemu (jeśli rodzaj usługi przewiduje taką możliwość) lub innego urządzenia końcowego wraz z możliwościami jakimi dysponuje,
  • informacja czy oferta dostępna jest jedynie w salonie sprzedaży czy także w sklepie umieszczonym na stronie internetowej operatora (ze wskazaniem linka do tej strony),
  • gadżety lub bonusy które operator oferuje jako dodatki (np. laptopy, programy antywirusowe, przestrzeń w darmowej skrzynce pocztowej),
  • rozbudowane informacje na temat strefy (a także innych stref) w których usługa jest dostępna (np. poglądowa mapka),
  • informacja od kiedy oferta dostępna jest na rynku oraz w przypadku podania takich informacji przez operatorów do jakiego czasu będzie aktualna.

Ze względu na rozległość prezentowanych danych, poszczególne opcje w zakładce pojedynczej oferty powinny zostać umieszczone w taki sposób, aby ułatwić w ten sposób użytkownikowi wybór tego co najbardziej interesuje go w ofercie.

Planowany jest także dostęp z tego poziomu do wszystkich ofert dostępnych u tego operatora (niezależnie od predyspozycji użytkownika). Wyniki można byłoby sortować w zależności od oczekiwań użytkownika, alfabetycznie lub kierując się np. ceną abonamentu.

Przewidziana jest także możliwość bezpośredniego porównania dowolnie wybranych przez użytkownika ofert (np. trzech najlepszych). Informacje (zawarte np.
w odpowiednio podzielonej tabelce) byłyby powiązane z informacjami jakie ukazują się dla indywidualnie wybranej oferty.

  

IV. Telewizja

Tak jak wcześniej wspomniano, dodanie sekcji „telewizja” umożliwi pełen rozdział wszystkich składowych pakietów. Pozwoli to na korzystanie z pojedynczych ofert z każdej pozostałej sekcji.

Głównymi kategoriami wyboru miałyby być:

  • strefa w jakiej usługa ma być dostępna,
  • miesięczna cena abonamentu,
  • rodzaj TV (kablowa, cyfrowa, satelitarna itp.)
  • czas na jaki chce się podpisać umowę abonencką (z uwzględnieniem umowy na czas nieokreślony).

Po zaznaczeniu wskazanych powyżej kryteriów ukazywać będzie się lista wszystkich dostępnych ofert w zaznaczonych ramach od najkorzystniejszej poczynając.

Oferty miałyby w pierwszej kolejności zawierać:

  • nazwę operatora wraz z nazwą oferty,
  • miesięczną uśrednioną cenę abonamentu,
  • cenę instalacji,
  • rodzaj TV.

Lista produktów sortowana byłaby na podstawie wyliczonego kosztu miesięcznego (uśrednionego). Przewiduje się także dokonanie sortowania wg innych kryteriów, zgodnie z wyborem dokonywanym przez użytkownika.

Te informacje wystarczą w zupełności do wstępnego porównania ofert. W celu uzyskania bliższych informacji na temat konkretnej oferty będzie oczywiście możliwość wejścia na nią.

Po wejściu na konkretną zakładkę miałyby się ukazywać następujące informacje:

  • nazwa danego operatora wraz z jego numerem telefonu kontaktowego (Biuro Obsługi Klienta), stroną www, kontaktowym mailem, adresem, sposobami w jaki można dokonać płatności za usługę (przelew bankowy, przelew pocztowy, płatność kartą, płatność sms-em, obsługa płatności on-line), a także krótką kilkuzdaniową charakterystyką operatora (zawierającą informację np. o liczbie posiadanych abonentów, czy czasie funkcjonowania na rynku), pozwalającą użytkownikowi sprawdzić jego wiarygodność,
  • nazwa taryfy,
  • wysokość uśrednionej opłaty abonamentowej,
  • informacje o urządzeniu końcowym (dekoderze) i jego funkcjonalności,
  • rodzaj TV,
  • lista kanałów telewizyjnych jakie wchodzą w skład oferty,
  • regulamin taryfy (np. link do strony operatora),
  • jednorazowe opłaty jakie musi ponieść użytkownik (np. koszt instalacji),
  • całkowity koszt jaki musi ponieść użytkownik przez cały okres umowy (np. przez 12 lub 24 miesiące),
  • informacja czy oferta dostępna jest dla dotychczasowych czy dla nowych użytkowników,
  • rozbudowane informacje na temat strefy (a także innych stref) w których usługa jest dostępna (np. poglądowa mapka),
  • informacja czy oferta dostępna jest jedynie w salonie sprzedaży czy także w sklepie umieszczonym na stronie internetowej operatora (ze wskazaniem linka do tej strony).
  • informacja od kiedy oferta dostępna jest na rynku oraz w przypadku podania takich informacji przez operatorów do jakiego czasu będzie aktualna.

Ze względu na rozległość prezentowanych danych, poszczególne opcje w zakładce pojedynczej oferty powinny zostać umieszczone w taki sposób, aby ułatwić w ten sposób użytkownikowi wybór tego co najbardziej interesuje go w ofercie.

Rozważany jest także dostęp z tego poziomu do wszystkich ofert dostępnych u tego operatora (niezależnie od predyspozycji użytkownika). Wyniki można byłoby sortować w zależności od oczekiwań użytkownika, alfabetycznie lub kierując się np. ceną abonamentu.

Przewiduje się też możliwość bezpośredniego porównania dowolnie wybranych przez użytkownika ofert (np. trzech najlepszych). Informacje (zawarte np. w odpowiednio podzielonej tabelce) byłyby powiązane z informacjami jakie ukazują się dla indywidualnie wybranej oferty.

   

V. Pakiety

Ze względu na oferowane przez poszczególnych dostawców pakiety usług (telefon, telewizja, internet - w różnych kombinacjach), które cieszą się coraz większą popularnością, Prezes UKE chciałby umieścić w kalkulatorze internetowym także usługi tego typu.

Głównymi kategoriami wyboru miałyby być:

  • rodzaj pakietu (telefon – internet – telewizja, telefon – internet, telefon – telewizja, internet – telewizja)
  • strefa w jakiej usługa ma być dostępna,
  • miesięczna cena abonamentu,
  • czas na jaki chce się podpisać umowę abonencką (z uwzględnieniem umowy na czas nieokreślony).

Po zaznaczeniu wskazanych powyżej kryteriów ukazywać będzie się lista wszystkich dostępnych ofert w zaznaczonych ramach od najkorzystniejszej poczynając.

Oferty miałyby w pierwszej kolejności zawierać:

  • nazwę operatora wraz z nazwą oferty,
  • miesięczną uśrednioną cenę abonamentu,
  • kwotę jaką oszczędza użytkownik poprzez wybranie usług skumulowanych w pakiecie,
  • rodzaj pakietu, z wyszczególnieniem rodzaju telefonu, telewizji i Internetu.

Lista produktów sortowana byłaby na podstawie wyliczonego kosztu miesięcznego (uśrednionego). Przewiduje się także dokonanie sortowania wg innych kryteriów, zgodnie z wyborem dokonywanym przez użytkownika.

Te informacje wystarczą w zupełności do wstępnego porównania ofert. W celu uzyskania bliższych informacji na temat konkretnej oferty będzie oczywiście możliwość wejścia na nią.

Po wejściu na konkretną zakładkę miałyby się ukazywać informacje na temat poszczególnych usług oferowanych użytkownikowi. Dla telefonu miałyby być to informacje zamieszczone w sekcji „telefonia stacjonarna”, dla internetu informacje zawarte w sekcji „internet”, a dla telewizji w sekcji „telewizja”. Oczywiście tak jak w poprzednich sekcjach przewidziane jest danie użytkownikowi możliwości bezpośredniego porównania poszczególnych, interesujących go ofert.

W ofercie pakietowej w przyszłości będzie należało wprowadzić funkcjonalność uwzględniającą telefonię komórkową. Na dzień dzisiejszy liczba operatorów mogących oferować pakiety czterech usług nie jest duża, jednak wydaje się, że operatorzy będą dążyli do kompletowania portfolio usług i będą kreowali oferty z uwzględnieniem usług telefonii mobilnej.

  

Prezes UKE planuje także wprowadzenie na stronę z Kalkulatorem także forum dyskusyjnego (ewentualnie dania użytkownikom możliwości komentowania poszczególnych ofert różnych operatorów). Z pewnością takie informacje - poparte doświadczeniem związanym z praktycznym używaniem konkretnych ofert - bardzo pomagałyby innym osobom w dokonywanych wyborach.

  

Metryka ze strony archiwalnej

Autor informacji: (Anna Streżyńska) / (2009-02-27)
Udostępnienie informacji: (Anna Lewandowska) / (2009-06-01 12:15)
Ostatnia zmiana: (Jacek Strzałkowski) / (2012-09-26 16:44)
Metryka
Podmiot udostępniający informację: Urząd Komunikacji Elekronicznej
Osoba odpowiedzialna: Anna Streżyńska
Osoba publikująca informację: Archiwum UKE
Data publikacji: 05.09.2025 15:19